reklama
 
 

Penny Market dál láká na matoucí slevy. Je to nekalé jednání, říká právník

9. 2. 2017
Online deník Aktuálně.cz nedávno zjistil, že řetězec vydával jako "akční" zboží, které prodával bez slevy. Za chybu se před třemi týdny omluvil. Špatné značení však od té doby několikrát opakoval. Právník sdružení dTest označuje takové jednání za nekalé. Obchod slíbil proškolit zaměstnance.
Doporučujeme

Praha – Obchodní řetězec Penny Market opakovaně mate zákazníky při značení akčních cen. Výrobky, které ve skutečnosti prodává za standardní cenu, dává do "akční zóny", čímž vytváří dojem, že jsou ve slevě.

Online deník Aktuálně.cz objevil chybné značení během ledna v několika tuzemských řetězcích. Následně se do nich vrátil a zjistil, že právě Penny Market ve stejné prodejně v pražské Revoluční ulici chybu opakuje.

Poprvé jsme chybné značení našli u ovoce a zeleniny, kdy banány byly umístěny do akční zóny spolu s jablky a pomeranči. Zatímco jablka a pomeranče skutečně ve slevě byly, banány ne. Cena 29,90 koruny za kilogram je totiž běžnou cenou, za níž se banány prodávají ve všech ostatních řetězcích. Podobně chybné značení se objevilo i u paprik. Penny Market se tehdy za chybné umístění zboží omluvil.

O týden později 22. ledna však chybu opakoval. Pod nápisem AKCE byly prodávány za běžnou – tedy nezlevněnou – cenu cibule a brambory a znovu banány, tentokrát v kombinaci s hroznovým vínem a mandarinkami.

Kup, když je ve slevě

Po osmi dnech se stejná chyba opakovala opět – u dvou odlišných balení brambor a cibule. Ani tyto ceny nebyly akční. "Cena 13,90 koruny za kilogram cibule je běžná. Cena 17,90 koruny za kilo brambor je spíš dražší, protože běžná lednová cena je kolem patnácti korun. Dvoukilové balení brambor se prodává v akci za necelých 26 korun, takže uváděná cena 29,90 akční není," říká Zuzana Štěpánková z portálu Akčníceny.cz, který monitoruje ceny zveřejněné v tuzemských letácích.

Banány, které nápisem AKCE vábí z prosklené výlohy kolemjdoucí do prodejny, byly tentokrát v akci oprávněně. Cena 21,90 koruny za kilogram byla o 26 procent nižší než dříve uváděná běžná cena. 

Uvnitř prodejny jsme pak narazili na další zboží označené matoucím způsobem. V oddělení, výrazně odlišeném od dalších regálů sloupy s nápisem AKCE, se sešly tři druhy výrobků. Většina z nich měla žluté cenovky a byla skutečně zlevněná. Část měla bílé cenovky a v akci nebyla. A část měla žluté cenovky a také v akci nebyla, což některé kupující mátlo.

"Myslíš, že mám tátovi koupit Staropramen?" ptala se v obchodě jedna žena druhé. "Kup, když je ve slevě," zněla odpověď. Ženy se přitom bavily o plechovce Staropramenu, který měl žlutou cenovku a stál 19,90 koruny za půl litru. Tato cena je přitom ve skutečnosti naopak předražená, standardní na trhu je 15,90 koruny. Albert například prodává stejné pivo v akci jen za 9,90 koruny.

Klamavé jednání? Stačí nedbalost

Vedoucí právního oddělení spotřebitelského sdružení dTest Lukáš Zelený, kterému jsme zaslali snímky takto označených výrobků, považuje takové jednání za nekalé.

"Podle zákona o ochraně spotřebitele se za klamavou považuje obchodní praktika byť obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody," říká Zelený.

Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje takovému podnikateli uložit pokutu až pět milionů korun. Česká obchodní inspekce, která by pokutu mohla uložit, uvedla, že by případ museli napřed vyšetřit její inspektoři, aby se k němu mohla vyjadřovat.

Zelený dodává, že jednání obchodníka nemusí být motivováno přímo záměrem klamat spotřebitele, ale může svědčit o značné nedbalosti. "V každém případě lze konstatovat, že pokuty ukládané v rámci správního řízení často nedosahují takové výše, aby obchodníky účinně odradily od používání nekalých obchodních praktik," říká právník.

Penny Market opakování chyb nepopřel a slíbil novou nápravu. "Na základě vašeho posledního e-mailu jsme opětovně proškolili naše zaměstnance, aby k chybnému značení nedocházelo. Zároveň jsme podnikli kroky k přípravě nové komunikace v tomto konceptu prodejen, aby nedocházelo k mylnému klamání zákazníků," uvedla Zlata Ulrichová, vedoucí marketingu společnosti Penny.

Zaměstnanci podle ní – navzdory opakování chyb – nechtějí v žádném případě zákazníky klamat. Snaží se ale ovoce a zeleninu prezentovat zákazníkům na co největší ploše – a k tomu využívají i prostor určený pro akce.

reklama
reklama
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama