Nejziskovější řetězce v Česku jsou Lidl a Tesco. Největší e-shop už dohání kamenné obchodníky

ČTK ČTK
28. 2. 2017 15:48
Příznivý vývoj české ekonomiky se odráží i na výsledcích obchodních řetězců. Mezi nejúspěšnější stále patří Lidl, který za loňský finanční rok dosáhl zisku před zdaněním ve výši čtyř miliard korun. Řetězce by vydělaly ještě víc, kdyby je netížil tlak na slevy a růst mezd.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Největším obchodním řetězcům v Česku se v posledních dvou letech daří. Rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat. Například diskontům Lidl ve finančním roce 2015/2016 stoupl zisk před zdaněním o 55 procent.

Výdělky obchodníkům přitom sráží vysoký podíl zboží prodávaného v slevových akcích.

"Maloobchodní řetězce těží z příznivého vývoje ekonomiky, rostoucích mezd a nízké nezaměstnanosti a z toho vyplývající vysoké spotřebitelské poptávky a optimistického očekávání do budoucna," říká odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Největší kamenné obchodníky z řad širokortimentních řetězců už dohání  největší tuzemský e-shop Alza.cz.

Největší obchodníci v Česku (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):

Síť Tržby Zisk/ztráta Účetní období
Kaufland 55,2 mld. Kč 2126 mil. Kč (před zdaněním) 3/2014-2/2015
Ahold 48,3 mld. Kč (-1238 mil. Kč, jde však o výsledky výsledky za 24 měsíců od ledna 2014 do prosince 2015) 2015 (2014+2015)
Tesco 43,6 mld. Kč 3300 mil. Kč 3/2015-2/2016
Lidl 38,3 mld. Kč 4032 mil. Kč (před zdaněním) 3/2015-2/2016
Penny Market 32,1 mld. Kč 415 mil. Kč 2015
Makro 30,1 mld. Kč 1276 mil. Kč 10/2014-9/2015
Geco 30,0 mld. Kč 367 mil. Kč 2015
COOP 27,3 mld. Kč -- 2015
Globus 22,8 mld. Kč 365 mil. Kč 7/2015-6/2016
Billa 21,6 mld. Kč 361 mil. Kč 2015
Alza.cz 17,4 mld. Kč 568 mil. Kč (rok 2015) 2016 (tržby)

Zdroj: účetní závěrky; tiskové zprávy Ahold, COOP, Alza.cz

Diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016 rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun - meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun.

Tuzemské obchody Tesco se ve finančním roce 2015/2016 vymanily z vysokých ztrát a vykázaly rekordní zisk 3,3 miliardy koruny. Tržby firmy stouply o 4,4 procenta na 43,6 miliardy.

Globus ve finančním roce 2015/2016 zvýšil zisk o čtyři procenta na 365 milionů korun, velkoobchody Makro ve finančním roce 2014/2015 zvýšily zisk o sedm procent na téměř 1,3 miliardy korun.

Geco, která v ČR provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, v roce 2015 zvýšilo zisk o 48 procent na 367 milionů korun.

Obchodní marže v maloobchodu u podniků s 250 a více zaměstnanci stoupla v loňském druhém čtvrtletí na 24,9 procenta. V roce 2014 byla 22,8 procenta, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu.

Obchodní marže je rozdíl mezi tržbami za zboží a náklady na prodané zboží. Ekonomicky je pak marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.

Ze zisků maloobchodníkům naopak podle Kulhavého ukusují časté marketingové akce a slevy, na které jsou zákazníci zvyklí a které hrají významnou roli u velké části sortimentu. "Rostoucí nákladovou položkou jsou pro řetězce mzdy jejich zaměstnanců, neboť je stále těžší sehnat a udržet pracovníky u pokladen i na dalších pozicích. Nedostatek lidí způsobuje, že řetězce najímají i agenturní či zahraniční pracovníky," dodává Kulhavý.

 

Právě se děje

Další zprávy