Mýtné nezměníme přinejmenším do roku 2019, shodla se koalice

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 18. 8. 2015 14:49
Přinejmenším po tuto dobu zatím nedojde ani ke zpoplatnění silnic nižších tříd. Teprve později může stát vypsat nové výběrové řízení na provozovatele systému.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Nejméně do konce roku 2019 bude v Česku nadále fungovat dosavadní způsob výběru mýta, tedy mikrovlnný systém. Přinejmenším po tuto dobu zatím nedojde ani ke zpoplatnění silnic nižších tříd. Vyplývá to z dnešní dohody vládní koalice ČSSD, ANO a KDU-ČSL.

Dosavadní smlouva se společností Kapsch skončí v roce 2016. Teprve pak může stát - kvůli omezení v dosavadní smlouvě - vypsat nové výběrové řízení na dalších deset let provozu. To by mělo být technologicky neutrální a teoreticky tak umožnit přechod na satelitní systém bez mýtných bran.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) požaduje, aby přechodné období před vypsáním nové soutěže trvalo pět let, zatímco koaliční partneři jsou ochotni připustit jen tři roky.

Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány. Technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakou technologií mají mýtné v Česku vybírat, bude následovat až poté.

Zkrácení tohoto přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeče, kteří by o zakázku mohli mít zájem, tak může příliš krátké období, po které by mohli mýto vybírat, od účasti v soutěži odrazovat.

Podle bývalého ministra dopravy za ODS Zbyňka Stanjury ale vypsání soutěže jen na provoz mýtných bran nahrává stávajícímu dodavateli, společnosti Kapsch. "Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování," uvedl Stanjura.

Výrazný posun dnes koalice dojednala v případě pravomocí řídicího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl Kasal. Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídicím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru.

Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd, a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhých a třetích tříd vyplatí.

S rozšiřováním mýtného na silnice nižších kategorií, jako způsobu řešení objíždění zpoplatněných dálnic, ministerstvo dopravy nesouhlasí. Podle Ťoka existují jiné účinnější metody, jako je například využívání zákazových značek. Rozšířit zpoplatnění na silnice druhé a třetí třídy požadují zejména lidé z koaliční ČSSD. Zadání analýzy ekonomické výhodnosti zavedení poplatku pro kamiony i na komunikacích nižších tříd mýtnému manažerovi nicméně schvaluje dopravní expert ČSSD Jan Birke.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 000 kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Johaugová vládla i v Lahti a překonala rekord Björgenové

Norská lyžařka Therese Johaugová potvrdila nadvládu ve Světovém poháru i v Lahti, kde dnes vyhrála běh na 10 km klasicky a ovládla šestý z posledních sedmi závodů. Vedoucí žena průběžného pořadí zvítězila o 3,4 sekundy před Ebbou Anderssonovou ze Švédska, třetí byla domácí Krista Pärmäkoskiová.

Závod mužů na 15 km klasicky vyhrál Iivo Niskanen a po listopadovém triumfu v Ruce si na své oblíbené trati připsal druhé vítězství v sezoně. Finský lyžař porazil o deset sekund vedoucího muže průběžného pořadí Rusa Alexandra Bolšunova, třetí příčku obsadil Nor Hans Christer Holund.

Johaugová v tomto ročníku zvítězila už poosmnácté a má na dosah třetí celkový triumf v seriálu, kterému kralovala už v letech 2014 a 2016. Pak olympijská vítězka ve štafetě a desetinásobná mistryně světa nesměla rok a půl závodit kvůli trestu za doping.

V distančních závodech si jednatřicetiletá Norka připsala 63. výhru a osamostatnila se na prvním místě historického pořadí před krajankou Marit Björgenovou.

SP v běhu na lyžích v Lahti:

Muži - 15 km klasicky:

1. Niskanen (Fin.) 32:15,5, 2. Bolšunov (Rus.) -10,1, 3. Holund (Nor.) -28,8, 4. Semikov (Rus.) -38,8, 5. Röthe -47,9, 6. Krüger -49,4, 7. Golberg -54,1, 8. Klaebo (všichni Nor.) -54,7, 9. Bessměrtnych -55,1, 10. Jakimuškin (oba Rus.) -59,3.

Průběžné pořadí SP (po 30 ze 40 závodů): 1. Bolšunov 2028 b., 2. Klaebo 1563, 3. Golberg 1238, 4. Röthe 1169, 5. Krüger 1163, 6. Niskanen 1147, …65. Novák 71, 102. Pechoušek 21, 130. Černý 5, 132. Knop 5, 135. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - 10 km klasicky:

1. Johaugová (Nor.) 23:53,3, 2. Anderssonová (Švéd.) -3,4, 3. Pärmäkoskiová (Fin.) -11,8, 4. Karlssonová (Švéd.) -21,9, 5. Östbergová (Nor.) -25,0, 6. Něprjajevová (Rus.) -31,2, 7. H. Wengová (Nor.) -34,9, 8. Hennigová (Něm.) -43,1, 9. Jacobsenová (Nor.) -55,8, 10. Matintalová (Fin.) -56,3.

Průběžné pořadí SP (po 30 ze 40 závodů): 1. Johaugová 2368 b., 2. H. Wengová 1647, 3. Něprjajevová 1300, 4. Jacobsenová 1231, 5. Östbergová 1110, 6. Digginsová (USA) 1047, …27. Razýmová 255, 46. Janatová 119, 55. Nováková 67, 82. Beranová (všechny ČR) 15.

Zdroj: ČTK
Další zprávy