Mýtné brány budou hlídat i rychlost, plánuje ministr dopravy

ČTK ČTK
Aktualizováno 27. 5. 2015 13:27
Ministerstvo dopravy chce vypsat výběrové řízení na provozovatele mýtného systému ještě letos v létě. Úřad potřebuje vybrat nového dodavatele do konce příštího roku, kdy končí smlouva s firmou Kapsch.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Ministerstvo dopravy chce vypsat výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému ještě letos v létě, ideálně souběžně s červencovým termínem, kdy má základní parametry soutěže představit vládě. Na středečním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Úřad potřebuje mít nového dodavatele vybraného do konce příštího roku, kdy končí smlouva se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch.

Posunutí termínu na letošní léto z původně avizovaného začátku příštího roku souvisí se snahou ministerstva vybrat nového provozovatele v jednacím řízení, které bývá časově náročnější. Výhodou je podle ministra to, že úřad během řízení se zájemci průběžně diskutuje, což by mělo vyloučit rizika následného napadání soutěže u antimonopolního úřadu. Zároveň připustil, že časový harmonogram je napjatý, dá se ale stihnout.

Tématem bude i rozsah zpoplatnění

Součástí informačního materiálu pro vládu by kromě základních parametrů soutěže měla být i představa rozsahu zpoplatněné sítě. Dosud úřad prosazoval zachování současného stavu, kdy jsou zpoplatněny dálnice, rychlostní silnice a část silnic prvních tříd s možností dalšího rozšiřování na komunikace první třídy.

To ale dlouhodobě kritizuje ČSSD, která prosazuje možnost rozšířit platbu i na krajské silnice nižších tříd. Úřad proto zadal studii ekonomické efektivity, kterou by do léta měla vypracovat ČVUT.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic 1. třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Úřad nyní s firmou jedná o součinnosti pro hladký přechod na nového provozovatele, pokud by tato společnost nezvítězila v chystané soutěži.

Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun, z nichž pět miliard připadá na náklady na vybudování mýtných bran a zbylá miliarda na palubní jednotky.

Brány budou hlídat rychlost

Ťok zároveň uvedl, že mýtné brány by do budoucna měly sloužit i k postihování řidičů nedodržujících povolenou rychlost nebo pro účely vysokorychlostního vážení kamionů. Problémy s nebezpečným překračováním povolené rychlosti vidí ministerstvo dopravy především v místech stavebních uzavírek na dálnicích.

O technických možnostech upravit brány, které slouží jako kontrola placení kamionového mýta, pro účely průběžného měření rychlosti už úřad jednal s Kapschem.

S měřením rychlosti může úřad prakticky ihned začít u kamionů, protože kontrolu jejich pohybu pomocí mýtných bran už v současnosti umožňuje stávající legislativa. Možnost využít brány k monitorování pohybu i osobních vozidel zadalo ministerstvo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje silniční síť.

 

Právě se děje

před 55 minutami

Hasiči likvidovali rozsáhlý požár lesního porostu po pálení klestí u Nezdenic

Hasiči dnes odpoledne bojovali s rozsáhlým požárem lesního porostu po pálení klestí u obce Nezdenice na Uherskohradišťsku. Oheň zasáhl plochu 400 metrů délky a 200 metrů šířky, uvedl mluvčí hasičů Roman Žemlička. Zasahovalo osm jednotek. Hasiči ve Zlínském kraji dnes také odstraňovali několik následků silného větru, nejdříve zejména na Vsetínsku, poté také na Zlínsku.

Další zprávy