Německo odkládá mýtné. Kvůli právní bitvě s Bruselem

ČTK ČTK
Aktualizováno 18. 6. 2015 13:02
Řekl to německý ministr dopravy. Není jasné, kdy zpoplatnění německých dálnic začne platit. Podle Evropské komise je mýtné diskriminační pro obyvatele jiných států EU.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Berlín/Brusel - Německo nezačne v roce 2016 vybírat poplatky od řidičů osobních aut za užívání dálnic, jak původně plánovalo. Zavedení mýtného se zpozdí kvůli právním krokům Evropské komise, řekl německý ministr dopravy Alexander Dobrindt v rozhovoru, který dnes přinesl deník Bild. Komise zároveň oznámila, že začala německý plán vyšetřovat pro možné porušení evropských pravidel. Mohlo by podle ní jít o nepřímou diskriminaci na základě národnosti.

Mluvčí Komise Jakub Adamowicz zdůraznil, že cílem kroku je zajistit, aby především řidiči ze zemí, které s Německem přímo sousedí, nebyli zasaženi nepřiměřeně vysokými poplatky. Unijní exekutiva podle něj Dobrindtovo dnešní oznámení uvítala, zná jej však jen z médií.

"Zahájením řízení pro porušení (evropských) smluv zabrzdí Evropská komise realizaci poplatku z infrastruktury," řekl ministr za vládní Křesťanskosociální unii (CSU) Dobrindt s tím, že vláda vyčká případného rozhodnutí soudu a mýtné v příštím roce nezavede.

Komise nyní Berlínu poslala dopis s žádostí, aby svůj záměr vysvětlil. Německo má dva měsíce na odpověď. Je to první z několika stupňů procesu, který může teoreticky skončit až u unijního soudu.

Evropská komise vidí v německém postupu možnou nepřímou diskriminaci na základě národnosti ve dvou věcech, plyne z tiskové zprávy EK. První je fakt, že poplatek nebudou fakticky platit němečtí řidiči, protože částku ve výši ceny poplatku si budou moci odečíst z daně za vlastnictví vozidla. Druhou je nepřiměřeně vysoká cena krátkodobých dálničních známek, které si obvykle kupují právě cizinci.

Důvodem odkladu zavedení mýtného je podle Dobrindta hlavně právní nejistota, kterou kroky Evropské komise vůči Německu vyvolávají. Není prý proto možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému.

Diskriminace? V žádném případě

Dobrindt kritiku z Bruselu odmítá. "Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie," řekl ministr.

"Nikdo není diskriminován, všichni majitelé osobních vozů budou poplatek za použití infrastruktury platit. To, co uděláme s naší daní z vlastnictví vozidla, je naše výsostná věc, Brusel tu nemá žádné kompetence. Německo má vyrovnaný rozpočet, a když chceme řidičům ulehčit snížením daně, můžeme to kdykoli udělat. Je to jen naše rozhodnutí, po kterém Bruselu nic není," zdůraznil.

Jak se bude počítat roční mýtné?

Za každých započatých sto kubických centimetrů se bude platit

  • 6,50 eura (benzín) nebo 9,50 eura (nafta) pro auta s emisní normou Euro 3,
  • dvě eura (benzín) nebo pět eur (nafta) u norem Euro 4 a Euro 5,
  • 1,80 eura (benzín) nebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.

Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se tak bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.

Zdroj: Jiří Hovorka

Přípravy na spuštění mýta budou podle německého ministra dopravy nadále pokračovat. Výběr provozovatele mýtného systému však zahájí vláda až poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr EU. "Od našeho cíle zavést na německých silnicích větší spravedlnost se nenecháme odradit," dodal v rozhovoru ministr.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v chystané podobě však odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně Rakouska, Nizozemska a České republiky.

Výše poplatku by měla podle dosavadních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3550 Kč).

 

Právě se děje

Další zprávy