Praha – Obavy některých analytiků, že Češi v listopadu a prosinci vyprázdnili své peněženky a na začátku roku začnou o to více šetřit, se nenaplnily.
Maloobchodní tržby v únoru meziročně stouply o 8,1 procenta, což je nejvíce za poslední tři roky. Oproti letošnímu lednu rostly o 0,3 procenta.
Uvedl to Český statistický úřad (ČSÚ).
Ve srovnání s loňským únorem vzrostly hlavně tržby za motorová vozidla (o 19,7 procenta) a nepotravinové zboží (nárůst o 4 procenta). Zvýšily se ale i tržby za potraviny (o 2,4 procenta).
Nadále výrazně rostou tržby za prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby - meziročně o 18,9 procenta. U počítačového a komunikačního zařízení se tržby zvýšily o 9,1 procenta, u oděvů a obuvi o 5,7 procenta, u zboží pro domácnost o 4,4 procenta.
Pokles tržeb pokračoval pouze u farmaceutického a zdravotnického zboží, prodeje se meziročně snížily o 4,4 procenta. "Snad kvůli tomu, že lidé díky mírnému počasí méně stonali," myslí si ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Stejně tak se hůře dařilo stánkařům. "Tady nepomáhá ani rostoucí obliba farmářských trhů, a tak prodej ve stáncích dále klesá," uvádí analytik Home Credit Michal Kozub.
Přibývá optimismu
Analytici od začátku roku varovali, že se tržby zvýší pouze jednorázově - jako následek listopadové intervence České národní banky. Spotřebitelé podle nich například stále ještě nakupují ojeté vozy, do jejichž cen se nepromítlo oslabení koruny.
"Meziroční nárůst je daný mizerným výsledkem z loňského roku. Laťka je tak nastavená nízko a není až tak těžké ji překonat," dodává Kozub.
Celkově ale podle odborníků letošní rok dopadne lépe než ten loňský.
Za dobrou zprávu považují hlavně zlepšení tržeb u potravin. "Tato oblast byla dlouhodobě v záporu nebo rostla jen minimálně," říká Kozub. Únor tak podle něj potvrdil, že jsou tuzemské domácnosti stále optimističtější, což je vede k vyššímu utrácení.
"Obavy spotřebitelů z budoucího ekonomického vývoje se zmenšují, obavy z nezaměstnanosti klesají, nadále však panují obavy ze zdražování kvůli slabší koruně. Tato kombinace vede spotřebitele k tomu, že již neodkládají své nákupy a výrazně se to projevuje právě v motoristickém segmentu," shrnuje analytik společnosti Citfin Jiří Šimek.