Praha - Ministerstvo dopravy chce zpřísnit kontrolu nad poskytováním studentských a dalších slev na jízdném.
Po dopravcích, kteří od státu požadují kompenzace za nařízené slevy, bude úřad požadovat uzavření příslušných smluv do 30. června. Na jejich základě bude ministerstvo provádět v dopravních prostředcích kontroly.
Vloni část dopravců smlouvy se státem uzavřela až na sklonku roku. Letos zatím z velkých společností s podpisem otálí soukromí dopravci RegioJet a Leo Express, řekl na setkání s novináři ministr dopravy Antonín Prachař.
Dosud skoro bez kontrol
Uzavření smluv umožní během roku kontrolovat, zdali dopravci nerozdávají slevy i lidem, kteří na ně nemají nárok, a ušlý zisk si pak nenárokují od státu. To při kontrole ex post už není možné, dodal šéf dopravního resortu, podle kterého se dosud jakékoliv kontroly neprováděly vůbec, nebo jen zcela výjimečně.
Potvrzují to i dopravci. Podle majitele Student Agency Radima Jančury ministerstvo v minulosti nejenže neprovádělo namátkové kontroly, nepožadovalo kromě prodaných zlevněných jízdenek ani informace o celkových prodejích.
Z toho by mohlo odhalit nápadnou disproporci v prodaných lístcích, kdy by například někteří dopravci mohli vykazovat neúměrně vysoký počet zlevněných jízdenek.
Podpisy dohod
"Ten, kdo chce podvádět, může si čísla prodaných zlevněných dokladů klidně cucat z prstu," doplnil k efektivitě kontroly ze strany ministerstva Jančura. Zároveň uvedl, že dohodu se státem o uznání kompenzací jeho společnost podepsala minulý pátek a zaslala na ministerstvo dopravy.
Dopravce původně nechtěl svůj podpis připojit kvůli přetrvávající výjimce pro České dráhy, které nemusejí u bezplatné přepravy dětí do šesti let vydávat jízdenky, a výše kompenzací se tak u drah nevykazuje na základě statistických sčítání.
K podpisu dohody je podle majitele Leoše Novotného připraven i Leo Express. Podle něj společnost nemá problém s přesným vykazováním, ani s namátkovými kontrolami, které doposud v provozu nezaznamenala.
V současnosti mohou dopravci od státu čerpat dotace za povinné slevy čtvrtletně, v reálu ale žádají kompenzace zpětně za celý rok.
Nárok na čtvrtinovou slevu v dálkové dopravě mají například studenti, děti do šesti let jezdí zadarmo a 75procentní slevu mají zdravotně postižení držitelé průkazu ZTP. Nově budou mít podle Prachaře nárok na kompenzaci za slevy pouze ti dopravci, kteří dohodu o podmínkách čerpání dotací podepíší do poloviny roku.
Přes 250 milionů
Částky, které stát dopravcům vyplácí, přitom nejsou nízké. Jen největším dopravcům, Českým drahám, Leo Expressu, Student Agency a RegioJetu vyplatil stát vloni 128,8 milionu korun, uvedl Prachař. To představuje zhruba polovinu celkové částky, kterou stát doplácí jako dorovnání všem dopravcům včetně autobusových.
V loňském roce prošel systém kompenzací slev dílčí úpravou, když se výše náhrady přestala vypočítávat z takzvaného obyčejného jízdného a začala se jako základ pro výpočet dotace používat skutečná tržní cena. Velký rozdíl mezi tabulkovou a skutečnou cenou jízdních dokladů se ukázal zejména na trase Praha - Ostrava, kde spolu soupeří více společností a cestujícím velmi často poskytují významné akční slevy. Podle odhadů ministerstva se tím vloni podařilo ušetřit zhruba 20 milionů korun.