Největší zátah na taxikáře v historii. Podvody mají skončit

Dagmar Klimovičová, Hospodářské noviny
18. 9. 2014 10:10
Podvodné taxametry má dostat z aut nejen nový předpis, ale především speciální skupina inspektorů.
Účtuje poctivě? (ilustrační foto)
Účtuje poctivě? (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Z taxíků by měly definitivně zmizet podvodné taxametry. Ty dvacet let umožňovaly řidičům nulovat jízdy a zdaňovat jen část příjmů.

K nápravě má taxikáře donutit nejen nový předpis, ale především speciální skupina inspektorů. "Ti udeří na taxikáře v průběhu října," říká Pavel Klenovský, šéf Českého metrologického institutu. Akce takového rozsahu proti řidičům taxi v Česku dosud neproběhla.

Skupinu inspektorů budou tvořit pracovníci České obchodní inspekce, zmíněného metrologického institutu, magistrátů měst a Kobry (týmu daňové správy, policie a celníků).

Stát přichází o pět miliard

„Podle našeho odhadu se ročně jedná o částku pěti miliard korun, kterou neumíme zdanit,“ upřesňuje Martin Žák z ministerstva dopravy. Za podvodnou manipulaci v podobě nulování taxametrů hrozí nepoctivcům pokuty v řádech stovek tisíc korun, případně ztráta licence.

Princip daňového úniku spočívá ve funkci taxametru známé pod pojmem „nulítko“. Pokud je přístroj během jízdy odpojen od napájení, neuloží se data o uskutečněné jízdě do paměťového modulu a taxametr se „tváří“, jako by jízda vůbec neproběhla. Příjem z takové jízdy není možné zdanit.

Dvacet let s potvrzením

Tyto taxametry se v Česku používají od roku 1994 a od následujícího roku taxikáři podle údajů z nich daní svoje příjmy. Kdo má na hlavě více másla?

Klenovský se snaží, aby existence podvodných taxametrů nevrhla špatné světlo na fungování celého metrologického institutu. Faktem je, že o nich po celou dobu věděl, což potvrdil tvrzením, že se výrobci „tradičně snažili vyrábět zařízení tak, aby taxikářům manipulaci co nejvíce usnadnili“. Dnes, po dvaceti letech tiché tolerance, odmítá nést za situaci jakoukoliv odpovědnost a naopak se ji snaží svalit na výrobce.

Český metrologický institut působí jako garant přesnosti měřidel a na základě svého ověření vydává všem korektním zařízením certifikáty, které je opravňují k používání. Otázkou tak zůstává, proč byly schváleny taxametry, které umožňovaly nulování, a proč rozhodnutí institutu při jejich zavádění na trh potvrdila také Česká obchodní inspekce.

Nikoho to nenapadlo

„Ustanovení evropské normy, podle které jsme zařízení schválili, bylo zmatečné a její interpretace se lišily,“ vysvětluje Klenovský. Na dotaz, proč si nikdo nenechal výklad upřesnit, odpověděl, že nikoho nenapadlo, že by toho mohl někdo zneužít.
Odpovědnost odmítá také ČOI, která podle jejího ředitele Mojmíra Bezecného schválila zařízení na základě certifikátu z metrologie.

Český výrobce taxametrů Torola, jehož zařízení jsou na domácím trhu nejrozšířenější, odmítl vyjádření institutu komentovat. Slovenský výrobce VTS – elektro z Bratislavy na dotaz Hospodářských novin dosud nereagoval.

Paměťová jednotka, kterou musejí všechny taxametry obsahovat, je klíčová pro efektivní daňovou kontrolu. S pomocí speciálních čteček by finanční úřady uměly data v paměti zkontrolovat a případné nesrovnalosti včas odhalit. Problém je, že většina finančních úřadů o čtečkách buď neví, anebo ví, ale nemá je k dispozici.

„Mne samotného by zajímalo, jak to funguje. Nikdy jsem žádnou čtečku neviděl, ale naši pracovníci se nyní budou těmito kontrolami zabývat,“ řekl Jiří Žežulka, zastupující šéf Generálního finančního ředitelství.

 

Právě se děje

před 39 minutami

Při nehodě dodávky na Vyškovsku se zranilo deset lidí

Deset lidí se dnes nad ránem zranilo při havárii mikrobusu u Nesovic na Vyškovsku, uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Silnice I/50, která je hlavním tahem ze Slovenska na Brno, byla přes hodinu neprůjezdná, problémy v dopravě ale nebyly. Před pátou ranní už se dalo místem projet.

Nehoda se stala okolo půl čtvrté, vozidlo mělo ukrajinskou značku. "Auto vyjelo ze silnice a převrátilo se přes střechu. Potom zůstalo stát na kolech mimo silnici v poli," uvedl Mikoška. Podle něj cestovalo v autě dvanáct lidí. "Všichni byli při našem příjezdu mimo vozidlo, nemuseli jsme nikoho vyprošťovat. Deset lidí se zranilo. Z toho bylo sedm mužů a tři ženy," řekl Mikoška.

Zdroj: ČTK
Další zprávy