Podle mluvčího Kapsche Davida Šimoníka soud v podstatě nařídil ÚOHS, aby urychleně otevřel správní řízení a zneplatnil smlouvu s CzechToll a SkyToll. Kapsch se ale obává obstrukcí úřadu a dalších soudních sporů, stát by podle Šimoníka mohl přijít s nějakým "plánem B".
Firma Kapsch tvrdí, že uzavření smlouvy bránilo dřívější předběžné opatření. Smlouva byla uzavřena protizákonně, řekl Šimoník. Úřad původně dospěl k závěru, že není důvod zakázat plnění smlouvy. Prvostupňové rozhodnutí úřadu potvrdil také jeho předseda Petr Rafaj. Obojí ale nyní zrušil krajský soud.
"Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl ten návrh žalobce (Kapsch) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením," řekl v soudní síni soudce David Raus.
Po vyhlášení už s novináři nehovořil, stejně jako advokáti ministerstva dopravy a konsorcia Czech Toll a Sky Toll. Všichni kromě Kapsche u soudu navrhovali zamítnutí žaloby. Domnívali se, že předběžné opatření v době podpisu smlouvy už neplatilo a že stát mohl volně uzavřít smlouvu s vítězem tendru.
Konsorcium CzechToll a SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.
Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu. "Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy korun. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn," řekl mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.
Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.
Krajský soud už v květnu na základě jiné žaloby Kapsche uložil úřadu, aby znovu posoudil námitky firmy k tendru na mýtný systém. ÚOHS i ministerstvo dopravy proti rozhodnutí podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím není rozhodnuto.
Právní zástupce CzechToll a SkyToll Robert Klenka u soudu poukazoval na údajnou snahu Kapsche jakýmkoliv způsobem zmařit zadávací řízení. "Konsorcium CzechToll a SkyToll hledá v tomto řízení ochranu svých oprávněných zájmů, před nečestným a protiprávním jednání žalobce," uvedl Klenka v soudní síni.
"Kapsch se tak všemi možnými prostředky a způsoby snaží zvrátit výsledek zadávacího řízení, ve kterém neuspěla. Naopak ministerstvo dopravy vázáno svými povinnostmi dělá maximum pro to, aby účinně hájilo majetkové zájmy České republiky při výběru mýtného systému od 1. prosince 2019," řekl dnes Kremlík ve sněmovně.
Vedle žaloby u Krajského soudu v Brně podala firma Kapsch žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 o určení neexistence právního vztahu v souvislosti s údajným neuveřejněním smlouvy v registru smluv. "Zde se na rozsudek soudu teprve čeká," podotkl ministr.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.