Až polovině tuzemských zájezdových dopravců hrozí kvůli omezení cestování v souvislosti s pandemií krach, sdělil již dříve mluvčí sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Dopravci by chtěli podobnou pomoc jako provozovatelé ubytovacích zařízení, kterým stát slíbil kompenzace za dobu, kdy museli mít kvůli opatřením proti koronaviru zavřeno. Havlíček s tím podle Primy souhlasí, a jednotliví dopravci by tak mohli dostat desetitisíce až statisíce korun.
"Myslím, že řádově stamiliony bych byl schopen dát dohromady. To samozřejmě musím ještě projednat s ministerstvem financí," řekl Primě ministr. "Osobně si myslím, že v průběhu druhé polovičky října, maximálně začátkem listopadu by mohli (dopravci) tyto zdroje vyzískat," sdělil také.
"Sedačkovné." Po vzoru Německa připravujeme na https://t.co/gpREDBG6mg program pro téměř 2 tis zâjezdových dopravců. Jde zejm. o malé rodinné firmy,které jsou v existenčních problémech. Zahraniční zájezdy, školní výlety ad. jsou navíc kvůli Covid v ohrožení i v dalších měsících.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) August 26, 2020
Na Twitteru, kde Havlíček finanční pomoc autobusovým dopravcům označil jako "sedačkovné", doplnil, že by peníze měly směřovat hlavně malým rodinným firmám v existenčních problémech a zhruba dvěma tisícům zájezdových dopravců. Právě takové množství zájezdových dopravců, kteří dohromady provozují kolem 9000 autobusů, podle sdružení Česmad Bohemia krize zasáhla.
"Zahraniční zájezdy, školní výlety atd. jsou navíc kvůli covidu v ohrožení i v dalších měsících," uvedl také na Twitteru ministr.
Nepravidelná autobusová doprava patří k oborům, které koronavirová opatření postihla nejvíce. Dopravcům během jara klesly zakázky téměř na nulu. V současnosti mají autobusoví dopravci zhruba pětinu obvyklého počtu zakázek.
V následujících měsících se navíc situace zřejmě měnit nebude, objednatelé už totiž nyní kvůli nejisté epidemiologické situaci ruší podzimní cesty. "Když nejsou zakázky, nemůžou udržovat zaměstnance ani s pomocí programu Antivirus. Někteří využili odkladu splátek, ale odklad také netrvá věčně. Je to jen odsouvání problému," řekl mluvčí Česmad Bohemia Felix.
Kvůli téměř nulovým příjmům během koronavirové krize navíc zájezdoví dopravci ztratili schopnost splácet leasingové splátky za autobusy. Ty u běžného zájezdového autobusu činí až 150 000 korun měsíčně, u patrových vozidel s cenou okolo 14 milionů je to ještě o 100 000 korun více. Řada firem se proto vozů postupně zbavuje, poptávka po autobusech je však kvůli krizi nyní nízká.
Na kritickou situaci upozornili zájezdoví dopravci už v polovině května, když pořádali demonstrativní jízdu centrem Prahy. Hlavním městem tehdy projelo kolem padesáti autobusů.