Brno - Brněnské autobusové nádraží na Zvonařce podstoupí do konce roku 2019 výraznou modernizaci. Cílem je udělat z nepříliš přívětivého místa nádraží odpovídající současným požadavkům na cestování.
Změny dnes představili zástupci architektonického studia Chybik+Kristof Architects, brněnského magistrátu a majitele nádraží.
Autobusové nádraží bylo otevřeno ve druhé polovině 70. let minulého století a denně přivítá kolem 25 000 cestujících z tuzemska i ze zahraničí.
V rámci proměny vznikne nová odbavovací hala naproti Vaňkovce u Opuštěné ulice a celý prostor dostane nové osvětlení. Dnes působí velký prostor i za slunečného dne poměrně ponuře, řekl architekt Ondřej Chybík.
Majitelem nádraží je společnost ČSAD Brno holding. Ta podle svého místopředsedy Antonína Grundy předpokládá, že cena rekonstrukce se bude pohybovat pod 130 miliony korun.
Na projektu spolupracuje i město, které chce pomoci s financováním pomocí evropského dotačního programu ITI. Zvonařka je totiž významným mezinárodním autobusovým uzlem, kterým denně projede až 1000 autobusů.
Pro nádraží na Zvonařce je typická konstrukce, díky níž mohou nad nástupišti parkovat odstavené autobusy. "Nám se hrozně líbí a je to jeden z mála příkladů brutalistní architektury v Brně. Jen je potřeba ji celou očistit," řekl Chybík.
Aby se změnil typický ponurý pocit z pobytu pod konstrukcí, získá prostor s nástupišti nové osvětlení pomocí LED pásek. "Využijeme technologie, které před čtyřiceti lety neexistovaly. Dnes světla svítí tak, že prostor opticky zmenšují. Nová světla budou svítit nad sebe a od konstrukce se světlo odrazí dolů do prostoru," vysvětlil Chybík, který nádraží vnímá jako veřejný prostor, který se má do budoucna začlenit do postupně budovaného Jižního centra.
Nová odbavovací hala bude logicky tam, odkud dnes proudí nejvíce lidí, tedy od Vaňkovky. Vznikne na místě dnešních stánků a první refýže. Současná budova u Plotní ulice se opraví a bude sloužit administrativním potřebám firmy i jako zázemí řidičů, po němž stále více volají dopravci.
Průchod na nástupiště už nebude z okrajů nádraží, ale jeho středem. "Snahou je, aby byl pohyb co nejpřehlednější a nejjednodušší," uvedl Chybík. Parkoviště pro osobní auta bude v jižní části nádraží.
S přestavbou časově koresponduje i přeložka tramvaje do Plotní ulice z Dornychu, která by měla začít příští rok. Díky tomu se po více než čtyřiceti letech dočkají lidé tramvajové zastávky přímo u nádraží a bude moci zmizet složitý nadchod od současné zastávky Zvonařka. Stejně tak se počítá s autobusovou zastávku v Opuštěné ulici přímo u nádraží. "Dnes je nelogicky posunutá směrem na západ," řekl Chybík.