Českým drahám (ČD) se počet spojů mírně sníží, dopravce přišel o část linek objednávaných státem nebo kraji, převezmou je soukromí dopravci. Dráhy i přesto budou mít 90procentní podíl na trhu a provozovat budou v průměru 6854 vlaků denně.
Dopravce posílí zejména spoje mezi Prahou a Brnem, více vlaků pojede také na lince ze severu Moravy přes Břeclav do Vídně i na dalších vnitrostátních linkách. Novinkou je přímé spojení z Prahy do Českých Velenic. Od května příštího roku bude jezdit railjet ze Štýrského Hradce přes Brno do Berlína.
Dráhy zároveň ode neděle zavádějí pro cestující možnost platit kartou ve všech svých vlacích, kde je průvodčí. Dopravce své zaměstnance vybaví více než 1600 mobilními terminály, zároveň bude zrušeno několik desítek pokladen na stanicích.
Možnosti platby kartou rozšíří také Arriva a RegioJet. Leo Express už tuto službu nabízel dříve.
Končí slevy na zpáteční jízdenky
U ČD končí naopak slevy na zpáteční jízdenky, podle mluvčího Radka Joklíka totiž začaly ztrácet význam. "Většina zákazníků využívá kombinaci Flexi zvýhodněné jízdenky na cestu tam a vázané na cestu zpět. Jde o jízdenky takzvaného dynamického tarifu a ty jsou levnější než zpáteční sleva," uvedl.
Dynamický tarif znamená, že cena jízdenky na konkrétní trase se mění podle času a vytíženosti spoje. "Nejlevnější jsou vázané jízdenky, protože jsou vázány na konkrétní spoj, takže nemůžete jet jiným než daným spojem, na který máte jízdenku," dodal mluvčí.
Ode dneška zvýší počet spojů RegioJet. Nově začne provozovat denně 34 rychlíkových spojů na vytížené trase mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem a dalších 120 regionálních osobních vlaků v Ústeckém kraji. Provoz dopravce rozšíří také na lince Praha-Ostrava-Košice, kde vlaky budou nově zajíždět do Bohumína, a na trase Praha-Brno-Vídeň/Bratislava. Na Slovensku společnost rozšíří linku do dalších měst.
Na nových tratích začne jezdit také Leo Express. Zajišťovat bude část regionálního provozu v Pardubickém kraji a ve spolupráci s Arrivou také na Zlínsku. Vedle toho nasadí ještě jeden spěšný vlak, který Pardubicko ve všední dny spojí s Prahou a od pátku do neděle také s polskou Vratislaví.
Arriva doplní další provozovatele vlakových spojů
Na devíti nových linkách zahájí provoz Arriva. Dosud dopravce jezdil mezi pražskou Hostivaří a Roztoky u Prahy a z Prahy do Nitry. K tomu nyní přibudou čtyři dálkové linky, které si u Arrivy objednává ministerstvo dopravy.
Jde o linky Praha-Turnov-Tanvald, dále Praha-Rakovník, Praha-Příbram-České Budějovice a Kolín-Rumburk-Šluknov. Vedle toho bude Arriva jezdit v Libereckém kraji a na Zlínsku, kde bude jezdit ve spolupráci s Leo Expressem.
Změny čekají také některé krajské systémy jízdného ve vlacích. Pět krajů bude vyžadovat uplatňování vlastních tarifů, v regionálních spojích tak přestanou platit tarify Českých drah.
Jízdenky bude možné koupit pouze na pokladnách ve stanicích nebo ve vlaku. Jde především o Jihomoravský kraj, který bude jízdenky Českých drah uznávat pouze ve spojích, které jezdí mezi více kraji.
Menší změny nastanou také v Libereckém, Olomouckém, Zlínském a Ústeckém kraji. Systém každého kraje je odlišný. V ostatních krajích zůstává vše při starém a budou v nich nadále platit jízdenky státního dopravce. Důvodem změn jsou podmínky nových smluv, které kraje s Českými dráhami uzavřely.
Obnovený provoz na brněnském hlavním nádraží
Na brněnské hlavní nádraží se také v neděli po půlnoci po roční výluce vrátily všechny vlaky, které zatím musely jezdit na dolní či jiná brněnská nádraží. Poprvé z něj také vyjely po 41 letech vlaky do Židlochovic.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opravovala kromě sdělovacího a zabezpečovacího zařízení na nádraží také mosty přes ulice Křídlovická a Hybešova a kolejiště v jižní části stanice. Opravena byla také dvorana odjezdové haly a nájemce nádraží pokračuje v úpravách pracemi, které už nebrání pohybu cestujících.
Ve všední den bude nyní jezdit na hlavní nádraží zhruba 670 vlaků. Vzhledem k intenzitě dopravy ve špičce to může znamenat operativní odklon rychlíků od Ostravy přímo do Králova Pole nebo odklon osobních vlaků z Tišnova na Břeclav přes dolní nádraží.
Nádražní budovu opravuje společnost Brno New Station Development (BNSD), která ji má pronajatou od Českých drah. Odjezdovou halu kompletně očistila a za vstupními dveřmi vzniklo zádveří s dalšími dveřmi na fotobuňku, aby do haly netáhlo.
Stále se pracuje na stavbě pokladen a občerstvení se přesune do jiné části budovy. Nájemce také opravil první nástupiště, kde také pokračuje v drobnějších pracích, které už nemají zásadní vliv na cestující a provoz vlaků. Práce SŽDC i BNSD v tomto roce výrazně proměnily podobu desetiletí zanedbávaného brněnského nádraží.