Revoluce na železnici je tady. Podívejte se, co vše se dneškem změní ve vašem kraji

Michael Bouška Michael Bouška
Aktualizováno 15. 12. 2019 10:56
Českou železnici čekají velké změny. Na části tratí nahradili České dráhy soukromníci. Jiní dopravci přinesou sice zpravidla vyšší komfort, cestující si ale budou muset zvykat na složitější tarif, který se navíc bude lišit kraj od kraje. Změny se ale čekají i tam, kde státní dopravce zůstává. Kvůli požadavkům jednotlivých krajů nebudou dráhy v některých spojích moci prodávat svoje jízdenky.
Foto: České dráhy

Nástup soukromníků a změny tarifů

Českým drahám (ČD) se počet spojů mírně sníží, dopravce přišel o část linek objednávaných státem nebo kraji, převezmou je soukromí dopravci. Dráhy i přesto budou mít 90procentní podíl na trhu a provozovat budou v průměru 6854 vlaků denně.

Dopravce posílí zejména spoje mezi Prahou a Brnem, více vlaků pojede také na lince ze severu Moravy přes Břeclav do Vídně i na dalších vnitrostátních linkách. Novinkou je přímé spojení z Prahy do Českých Velenic. Od května příštího roku bude jezdit railjet ze Štýrského Hradce přes Brno do Berlína.

Ode dneška zvýší počet spojů RegioJet. Nově začne provozovat denně 34 rychlíkových spojů na vytížené trase mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem a dalších 120 regionálních osobních vlaků v Ústeckém kraji. Provoz dopravce rozšíří také na lince Praha-Ostrava-Košice, kde vlaky budou nově zajíždět do Bohumína, a na trase Praha-Brno-Vídeň/Bratislava. Na Slovensku společnost rozšíří linku do dalších měst.

Na nových tratích začne jezdit také Leo Express. Zajišťovat bude část regionálního provozu v Pardubickém kraji a ve spolupráci s Arrivou také na Zlínsku. Vedle toho nasadí ještě jeden spěšný vlak, který Pardubicko ve všední dny spojí s Prahou a od pátku do neděle také s polskou Vratislaví.

Placení a tarify
Dráhy zároveň od neděle zavádějí pro cestující možnost platit kartou ve všech svých vlacích, kde je průvodčí. Dopravce své zaměstnance vybaví více než 1600 mobilními terminály, zároveň bude zrušeno několik desítek pokladen na stanicích.

Možnosti platby kartou rozšíří také Arriva a RegioJet. Leo Express už tuto službu nabízel dříve.

U ČD končí naopak slevy na zpáteční jízdenky, podle mluvčího Radka Joklíka totiž začaly ztrácet význam. "Většina zákazníků využívá kombinaci Flexi zvýhodněné jízdenky na cestu tam a vázané na cestu zpět. Jde o jízdenky takzvaného dynamického tarifu a ty jsou levnější než zpáteční sleva," uvedl.

Dynamický tarif znamená, že cena jízdenky na konkrétní trase se mění podle času a vytíženosti spoje. "Nejlevnější jsou vázané jízdenky, protože jsou vázány na konkrétní spoj, takže nemůžete jet jiným než daným spojem, na který máte jízdenku," dodal mluvčí.

  • Na následujících kartách najdete změny v jednotlivých krajích.
 

Právě se děje

Další zprávy