Už od poloviny března jsou kvůli pandemii koronaviru až na výjimky všechny výletní lodě odstavené. Agentura Bloomberg však informovala, že zaparkovat tyto obří koráby není totéž jako odstavit nepojízdné auto.
První problém u odstavených parníků nastává už při zakotvení. Velké lodě až pro 8800 cestujících se totiž nemohou všechny najednou vejít do přístavů, a tak musí některé zakotvit na širém moři. Tam je ovšem ohrožují hurikány, bouře a další nepřízně počasí.
Podle Bloombergu nejsou tyto lodě stavěné na to, aby se mohly jen tak "vypnout" a nechat u mola. Jsou totiž prošpikovány velkým množstvím mechanických součástek, elektroniky či rychle korodující oceli. To vše vyžaduje pravidelnou údržbu a lodě se tak alespoň částečně musí neustále udržovat v provozu.
Pro lodě existují dva typy odstavení, a to teplé a studené. Při teplém odstavení je většina systémů v provozu, a výhodou tak je možnost rychlého naskočení do provozu. Na druhou stranu však vyžaduje náročnější údržbu a také přítomnost okolo 120 lidí z posádky.
Studené odstavení sice nevyžaduje tolik aktivovaných systémů ani početnou posádku, návrat do provozu však může zabrat týdny. Proto se doporučuje teplé odstavení pro krátkodobé a studené pro dlouhodobé "parkování".
Tisíce Čechů dostaly vouchery
Plavby výletními loděmi jsou v současnosti až do 4. srpna zrušeny. I poté se však bude možné plavit pouze ve Středomoří. Turisticky oblíbené lokality, jako je Karibik, pobřeží Spojených států a přístavní města západní či severní Evropy, budou tak prozatím stále zakázané a s obnovou plaveb se počítá nejdříve v druhé polovině září.
Podle odhadů cestovní kanceláře Orbis Link, která se na okružní plavby specializuje, na ně vyjíždí z Česka ročně asi 20 000 lidí.
"Nové rezervace očekáváme se zrušením cestovních omezení, snížením počtu případů nakažených a v ideálním případě i uvedením vakcíny na koronavirus. Pokud tedy nedojde k výrazné podzimní vlně, očekáváme obrat od konce září, až zahájí provoz většina lodních společností," uvedla pro Aktuálně.cz jednatelka cestovní kanceláře Blanka Müllerová. První plavbu s českým delegátem pak společnost plánuje až na jaro 2021.
Ředitel kanceláře Riviera Tour Pavel Číž hodlá začít s provozem dříve. "První okružní plavbu s dopravou i delegátem plánuje naše cestovní kancelář 28. srpna. Paradoxně bezpečnost na okružních plavbách je v oblasti zdraví několikanásobně lépe zajištěna než v běžném životě nebo v hotelích a byla dávno standardem v obvyklém režimu plavby," sdělil ředitel cestovní kanceláře, která na výletní lodě ročně pošle 4-5 tisíc cestujících.
Výletní lodě přitom byly na počátku pandemie jedním z hlavních ohnisek šíření nového koronaviru. Například loď Diamond Princess musela od počátku února kotvit u japonských břehů v karanténě poté, co na ní začal prudce stoupat počet nakažených. Loď byla nakonec v karanténě bezmála měsíc, nakazilo se na ní přes 700 cestujících a osm lidí následně nemoci podlehlo.
Orbis Link zákazníkům, kteří si zarezervovali pobyt na lodi v době vypuknutí pandemie, poskytl vouchery. Podle Müllerové navzdory pokračujícímu dopadu pandemie na cestovní ruch již 75 procent pasažérů voucher využilo a zarezervovalo si novou plavbu, a to převážně na příští rok.
"Klienti, kteří měli svou plavbu plně nebo zálohově zaplacenou pro období od konce února do současnosti, obdrželi nebo obdrží voucher za uhrazené plavby, a navíc palubní kredit v hodnotě okolo 5000 korun. Ten mohou uplatnit na platbu výletů na pevnině nebo nápojů na lodi," řekla Müllerová.
Většina klientů se tak podle ní problémů s nákazou na lodích neobává, velké váhání nad novou rezervací zaznamenává cestovka jen v případě klientů nad 70 let.
Podle Pavla Číže je pro cestovní kanceláře velký problém dostat jakoukoliv podporu od státu a na žádosti Riviera Tour o programy Covid 1 a Covid 2 zatím nikdo ani neodpověděl.
Největší problém vidí v nejasné a špatně nastavené legislativě. "Ztráty jsou obrovské, jen u naší společnosti je to zatím přes 15 milionů korun. Leasing nebo úvěr v současné době cestovní kancelář nedostane, anebo za takových podmínek, že na ně nemůže přistoupit. Plavební společnosti nevrací zaplacené zálohy a musíme si již zarezervované plavby 'odjet' v budoucnu," doplnil Číž.