V současnosti je v testovacích sadách 855 otázek, nové otázky je doplní. Každý žadatel u zkoušky řeší 25 příkladů.
"Cílem nových otázek je, aby donutily žadatele o řidičské oprávnění se teoreticky vzdělávat a následně své znalosti více aplikovat v praxi," řekl Milan Janda z ministerstva dopravy. Podle něj by nové příklady měly eliminovat situace, kdy se žadatelé nazpaměť učí testové otázky. Naopak by je nové otázky měly více nutit k učení se pravidel a zásad provozu.
Nové otázky budou mít podle ministerstva zcela novou formu. Jejich obrazová forma se bude zaměřovat na konkrétní situace a rizika, příčiny dopravních nehod, na zranitelné účastníky v provozu, jako jsou cyklisté nebo chodci, a také na možné problémy dopravy ve zhoršeném počasí.
Nové otázky budou doplňovat současné, podle Jandy bude systém otázky u zkoušek generovat tak, aby se v sadě 25 příkladů, které každý žadatel skládá, objevily některé nové. Janda také řekl, že současné otázky nejsou špatné, nové však odráží nový trend. Na tvorbě nových příkladů spolupracovalo ministerstvo s úřady, policií a asociací autoškol.
V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávněním zhruba 100 000 žadatelů ročně.
Ve stávkové pohotovosti jsou nyní v Česku zkušební komisaři. Kritizují současný systém vzdělávání komisařů i jejich kontrol. S ministerstvem dopravy se zatím na změnách nedohodli, podle komisařů tak trvá riziko ostré stávky. Termín však zatím nevyhlásili.