Hornoplošník až pro 19 cestujících (nebo 1850 kg nákladu) začali v Kunovicích vyvíjet v polovině 60. let minulého století. V tehdejším komunistickém Československu se exportní výroba nutně zaměřovala na požadavky ze Sovětského svazu, jehož dopravce Aeroflot již využíval pětimístná kunovická aerotaxi L-200 Morava. Aeroflot však požadoval letadla pro větší počet cestujících, která by byla schopna přistávat na malých a neupravených letištích a létat v extrémních podmínkách.
V Kunovicích byl proto zahájen vývoj nového stroje s označením L-400. Později bylo rozhodnuto o změně motorů a dalších úpravách a z L-400 se stalo L-410. První L-410 měly kanadské motory Pratt & Whitney a třílisté vrtule rovněž kanadské výroby. Později, po dokončení domácího vývoje, získaly turbovrtulové motory Walter M601 z pražského Motorletu a domácí vrtule Avia.
L-410 uspělo v mimořádně náročných testech v drsných podmínkách v Rusku. Tamní Aeroflot je zařadil do své flotily, přičemž L-410 bylo jediným letadlem zahraniční výroby a vývoje, které používal. Letouny, vyznačující se schopností vzletu a přistání na krátké, nezpevněné ploše a dobrým výkonem ve vysokých nadmořských výškách i při extrémních teplotách, se prodávaly i do dalších zemí, mnohdy právě přes Sovětský svaz do "spřátelených" zemí Asie, Afriky či Jižní Ameriky. V současnosti lze na L-410 narazit takřka po celém světě, několik desítek jich létá v Evropě.
Loni AI vyrobil 16 letadel, do Ruska se jich dostalo 13. Předloni firma na ruský trh, který je pro ni stěžejní, vyvezla 11 letadel, v roce 2016 jich bylo devět.
Do Polska i do Číny
Letos vyrobí Aircraft Industries 16 letounů L-410. Podle stanoveného plánu by osm z nich měla prodat právě do Ruska, šest do Kazachstánu a dva do Polska, řekla dnes generální ředitelka firmy Ilona Plšková. Do Polska podle ní poputuje speciální patrolovací verze letounů.
Podnik chystá také dodávku tří letadel L-410 do Číny, podle generální ředitelky to však pravděpodobně bude až příští rok. Létat s nimi bude společnost Yingan General Aviation. Nová letadla využije pro regionální leteckou dopravu. Kontrakt už je podepsaný, k uskutečnění prodeje však ještě společnosti AI chybí potřebná typová certifikace. Firma by ji v Číně ráda získala letos.
Letouny se vyráběly a vyrábějí v řadě variant. Nyní kunovický výrobce, jehož stoprocentním vlastníkem je ruský průmyslový holding UGMK, nabízí verze L-410 s turbovrtulovými motory americké společnosti General Elektric. Koncern UGMK otevřel koncem loňského roku závod na montáž letounů L-410 v ruském Jekatěrinburgu.
Firma zároveň oznámila dokončení zálétávání letounu nové generace L-410 NG s maximálním doletem až 2500 kilometrů, který chce letos rovněž dodat zákazníkovi do Ruska.
Plšková uvedla, že firma chce v příštích pěti letech každoročně zvyšovat počet vyrobených letadel o jedno až dvě. Komplikuje jí to však nedostatek kvalifikovaného personálu. Podniku chybí lidé například v profesích soustružníků, frézařů, nýtařů, ale i mechaniků nebo konstruktérů. Na konci loňského roku zaměstnával AI 971 lidí, jejich počet firma letos hodlá podle Plškové zvýšit o 135.