Odškodnění za zpožděný vlak není automatické, ale jde to. Zjistěte, na co máte nárok

Adéla Očenášková Pavla Adamcová Adéla Očenášková, Pavla Adamcová
5. 9. 2022 6:13
Školáci, ale i cestující za prací - s příchodem září se české vlaky opět naplnily lidmi. Na železnici ovšem dál přetrvává stavební chaos, jehož výsledkem jsou u řady spojů zpoždění dlouhá i desítky minut, náhradní autobusová doprava či změny v jízdních řádech. Dopravní experti se situaci neostýchají označit za kritickou. Cestující přitom mají v určitých případech nárok na odškodnění.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Michal Žák

Správa železnic i dopravci čelí už od začátku letní sezony veřejné kritice za stále častější a delší zpoždění vlaků. Důvodem je velké množství oprav na železnici, které se seběhly ve stejný čas. 

"Současný rozsáhlý investiční program na modernizaci tratí Správy železnic vyvolává velký počet výluk s omezením dopravy, náhradní autobusovou dopravou a redukcí jízdních řádů, protože místo dvou kolejí je k dispozici jen jedna, a ještě, kvůli bezpečnosti na stavbě, se po ní musí jezdit pomaleji," popsala v červenci pro Aktuálně.cz mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Národní dopravce tvrdí, že pokud by se braly v úvahu pouze závady na straně Českých drah, jelo by v první polovině letošního roku 98,7 procenta jejich vlaků včas. "Ostatní zdržení však způsobují sekundární a vnější skutečnosti, na které nemáme přímý vliv, a události související s infrastrukturou," doplňuje za České dráhy Lukáš Kubát.

Dopravní expert Zdeněk Michl z Ústavu logistiky a managementu dopravy ČVUT má zato, že kromě souběhu vícero oprav může za chaos na železnici také nedokonalé plánování výluk a efektivita řízení provozu. Situaci tak označil za kritickou.

"Ani navýšení cestovní doby nestačilo k absorpci zpoždění, která vznikají v úzkých hrdlech. Cestující na nejvytíženějších tratích zažívají na vrcholu stavební sezony stěží ospravedlnitelné nepravidelnosti a zpoždění," říká Michl.

Na chaos, kterého byli cestující v létě svědky, už v minulém týdnu reagoval i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Oznámil, že spolehlivost spojů a jejich případná zpoždění nově ovlivní výši odměn manažerů Českých drah. Dosud tyto faktory přitom u odměňování nehrály roli.

Také správní rada Správy železnic od nového roku změní kritéria pro odměňování, největší váhu budou mít právě zpoždění vlaků. 

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy se nicméně situace s koncem léta pomalu vrací do normálu. Počet výluk podle něj v září v porovnání se srpnem klesl. "Snížil se především počet nepřetržitých výluk - o třetinu," upřesnil Gavenda.

Doplnil, že v letošním létě se průměrná délka zpoždění vlakových spojů zvýšila oproti stejnému období loni o 0,4 minuty. Do zhoršené statistiky se podle něj kromě výluk, technických závad vozů nebo mimořádných událostí promítla i zpoždění v dálkové dopravě, kdy za skluz v jízdním řádu mohla některá ze sousedních zemí.

U odškodnění za zpoždění rozhodne cena i minuty

Dopravní znalec Michl věří, pokud lidé nepříjemnosti na železnici vydrží, budou si moci ve srovnání se zahraničím užít "cestování na solidní úrovni za ceny, které jinde nenabídnou".

To ale neznamená, že se cestující nemohou proti špatným službám bránit. Jejich práva v železniční dopravě totiž reguluje evropské nařízení. A to jsou dopravci povinni dodržovat, jinak jim hrozí případná sankce ze strany Drážního úřadu. 

Cestující přitom mají právo na odškodnění za zpoždění v minimální výši stanovené nařízením bez ohledu na to, zda jsou důvody zpoždění na straně dopravce nebo železničního podniku. Výjimkou je pouze situace, když si cestující zakoupí jízdenku do již zpožděného vlaku.

"I když zpoždění nezaviníme, kompenzace poskytujeme. Odškodné tedy vyplácíme i v případě, že zpoždění bylo způsobeno třetí stranou (například nehody, stávky), zásahem vyšší moci (například nepříznivé povětrnostní podmínky) nebo předem ohlášenými stavebními pracemi na železnici," uvedl za České dráhy Kubát.

U nároku na kompenzaci v případě zpoždění je ovšem vždy klíčové, jak velké zpoždění vlaku je. "Pokud je to více jak 60 minut, ale zároveň nedosahuje 120 minut, má cestující nárok na kompenzaci ve výši 25 procent z ceny jízdenky. Pokud je zpoždění vyšší než 120 minut, je to 50 procent," vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

O náhradu škody je potřeba žádat co nejdříve, nejlépe ihned po cestě na přepážce. Kompenzace ovšem není automatická, a to ani když jsou splněny předchozí podmínky.

"Pro kompenzaci jízdenky zakoupené na internetu musí být navíc splněna podmínka její minimální výše. To znamená, že jízdenka vás musela stát alespoň 100 korun. Dávejte si pozor i na jiná omezení. Právo na kompenzaci nelze například uplatnit, pokud v době zakupování jízdenky cestující již o zpoždění věděl. Nebo například tehdy, pokud mu dopravce nabídl alternativní spoj, ale on jej nevyužil," varuje dále Hekšová.

Tepelná nepohoda i chybějící wi-fi

Nepříjemným zážitkem bývají pro cestující i služby, které si objednali nebo jim byla slíbena, ale nedostali. "U některých dopravců jsou časté stížnosti na chybějící servis, nefunkční wi-fi, v létě pak na nefunkční klimatizaci a v zimě na nefunkční topení," uvádí jako příklad dTest.

Konkrétně České dráhy na svém webu uvádí, že ve vnitrostátní přepravě máte nárok na jednorázové odškodnění ve výši 30 korun formou slevy na příští nákup, které na počkání a vyžádání vystaví přímo ve vlaku průvodčí daného vlaku. K získání odškodnění se musíte prokázat platným dokladem, a navíc musí jít o vlak vyšší kategorie.

V mezinárodní přepravě má cestující nárok na odškodnění formou dobropisu ve výši 25 procent z ceny jízdného a rezervace. A to v případě, pokud ve voze na sezení, v lůžkovém nebo lehátkovém voze nebyla dodržena teplotní pohoda vlivem nefunkční klimatizace, topení či větrání a cestujícímu nebylo nabídnuto odpovídající místo v oddíle s funkčním zařízením.

Cestující se mohou dále obrátit i na Českou obchodní inspekci. V případě zahraničního dopravce lze využít Evropské spotřebitelské centrum.

 

Právě se děje

Další zprávy