Stavba přeložky vytížené silnice I/3 z Prahy na Tábor začala loni v dubnu, práce si vyžádaly 321 milionů korun bez DPH. Olbramovice, které trápí nadměrná doprava, po výstavbě 3,4 kilometru dlouhé silnice volaly 30 let.
Podle premiéra bylo dlouho opomíjeno spojení mezi Prahou a jihem Čech a problém se dlouhodobě odkládal. Stavba obchvatu je ale podle něj jen částečným řešením, které nemůže nahradit chybějící dálnici D3. Než se ji podaří vybudovat, je podle Fialy potřeba stavět podobné dopravní stavby jako v Olbramovicích.
Dnes jsme zprovoznili dlouho očekávaný obchvat Olbramovic. Nová přeložka přinese Olbramovicím zásadní úlevu díky poklesu dopravy projíždějící obcí a výrazně zvýší bezpečnost a plynulost na silnici I/3. pic.twitter.com/8tS0S8dLrR
— ŘSD (@RSD_oficialni) September 30, 2022
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) připomněl, že D3 se staví na jihu Čech, ale středočeský úsek od Miličína k Pražskému okruhu na výstavbu stále čeká. Stát chce podle Kupky do roku 2025 dostavět jihočeskou část k rakouským hranicím, zprovoznění středočeského úseku předpokládá v roce 2030.
"Dřívější výhled je opravdu velmi komplikovaný," dodal Kupka. Stavbaři by podle něj měli také ulevit Benešovu, kde má vést nynější silnice I/3 v zahloubení.
Starosta Olbramovic Ivan Novák (nez.) při otevření obchvatu připomněl, že místní na novou silnici čekali dlouhá desetiletí. "Jsem rád, že komunikace první třídy už nebude rozdělovat naši obec," dodal.
Příprava obchvatu Olbramovic nebyla jednoduchá, původní stavební povolení ministerstvo dopravy zrušilo. Námitky proti němu podala mimo jiné společnost Davo Corporation, provozující autobazar nebo firma Imoba z holdingu Agrofert, vlastnící nedalekou farmu Čapí hnízdo. Středočeský kraj, v jehož vedení bylo tehdy hnutí ANO, odmítl jakýkoliv politický vliv na řízení o stavbě obchvatu.
Věc byla vrácena a krajský úřad vydal nové stavební povolení. Proti rozhodnutí přišlo opět odvolání, ministerstvo ale již odpůrcům nevyhovělo.