Odborník na mezinárodní obchod Vincent Stamer pro server Deutsche Welle uvedl, že export z největšího nákladního přístavu na světě poklesl v těchto dnech téměř o třetinu. Ukazuje to níže přiložený graf. Z Asie se přitom do Evropy a Spojených států dováží třeba spotřební zboží nebo komponenty pro výrobu různých dalších produktů.
Nun also doch! Der Lockdown in #Shanghai führt zu einem Einbruch der Exporte am größten Containerhafen der Welt um etwa 30%. @kielinstitute pic.twitter.com/HuFwIrRchb
— Vincent Stamer (@VincentStamer) April 20, 2022
Vývoz zpomalila plošná uzávěra Šanghaje. Nejlidnatější město Číny vyhlásilo před měsícem kvůli několika tisícům nakažených koronavirem přísný lockdown. Tamní úřady si vynutily uzávěru vícero měst, a obchodní lodě se tak hromadí i před dalšími přístavy v zemi.
Logistické firmy působící v Česku pro Aktuálně.cz popsaly, že vývoz z Číny do Evropy sice nezamrzl úplně, ale nefunguje tak hladce jako před uzávěrou.
"I přes komplikace námořní doprava v Šanghaji pokračuje s omezeními. Situace se může ale dramaticky změnit v okamžiku, kdy lockdown skončí, začne se dohánět zpoždění ve výrobě a může nastat přetlak v poptávce nad nabídkou lodního prostoru," sdělil Radek Duda ze společnosti Dachser Czech Republic.
David Fuchs z firmy Agora DMT zase varuje před tím, že pokud se velká část kontejnerů ze Šanghaje přemístí do jiných přístavů, může to způsobit několikatýdenní zpoždění i v těchto dalších přístavech. "Nyní je velmi těžké odhadovat, kdy dojde v Šanghaji k rozvolnění. Každý další den lockdownu znamená zdržení," doplnil.
Komplikace v dopravě kvůli uzávěře nejlidnatějšího čínského města potvrzují i čeští obchodníci. Například podle mluvčí e-shopu Mall.cz Pavly Hobíkové tam čekají na odbavení stovky jejich zásilek.
Problémy pociťuje také internetový obchod s elektronikou Czc.cz. Podle obchodního ředitele Petra Hejného ale záleží, odkud se zboží odesílá, protože je na druhou stranu v Číně řada provincií, které fungují bez problémů.
Napjatá situace v námořní přepravní dopravě mezi Asií, Evropou a USA přitom panuje kvůli pandemii už měsíce. V současné době je podle Dudy ze společnosti Dachser problém také v samotných výrobních firmách v Šanghaji, protože zboží kvůli uzávěře nemá kdo zabalit a naložit a dopravci často ani nemohou pro zásilky přijet.
Také analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová upozornila, že uzavření továren ve městě, kde žije asi 25 milionů obyvatel, situaci ještě ztěžuje. "Znovuotevření a obnovení provozu fabrik zvýší poptávku po lodní přepravě, což by mělo tlačit nahoru ceny lodní přepravy," uvedla dále Píchová, která nepochybuje o tom, že lockdown v Šanghaji dál prohloubí potíže v dodavatelských řetězcích.
Herní židle o stovky korun dražší
Zdražování, před kterým Píchová varuje, se lodní dopravě nevyhýbá už od předloňského roku. Například cena za přepravu kontejneru o délce 12 metrů z Asie do severní Evropy se podle listu Financial Times v závěru roku zvedla z dvou tisíc na devět tisíc dolarů (z 46 tisíc na 206 tisíc korun).
"Lodní přeprava od začátku pandemie zdražila šestinásobně. Například zatímco před pandemií stál dovoz jednoho kusu herní židle z Asie 150 korun, nyní je to zhruba tisíc korun," popsal Hejný za Czc.cz.
Lukáš Ridoško z logistické firmy Multitrans uvedl, že ceny vzrostly, záleží ale na konkrétní lodi a také zásilce. Zpravidla jde o zdražení ve výši 10 až 20 procent.
Letadlem se nedá převážet vše
Pro firmy, které se nebojí si za dopravu připlatit, se stále častěji stává alternativou k lodím letecká doprava. Jenže i ta zdražuje, jak potvrzuje odborník na letectví Petr Kováč ze společnosti EY. "Může za to zvýšená poptávka i nárůst cen leteckého paliva," řekl.
"Pro leteckou dopravu platí to stejné co pro námořní - ceny šly o zhruba dvacet procent nahoru," doplnil ho Ridoško za Multitrans. Ten také upozornil, že ne všechno zboží je kvůli rozměrům a váze možné letecky převážet.
Podle Dudy se taktéž mnoho nákladních letadel odklání z Šanghaje na jiná letiště v Číně a například ta ve městech Kuang-čou a Šen-čen už hlásí u vývozu zboží přetížení.
Vlaková doprava jako další alternativa
Firmy mohou při přepravě zboží využít také vlakovou nákladní přepravu, její provoz ale stejně jako té letecké ztížil rusko-ukrajinský konflikt. Zkomplikovala se doprava přes ruské a běloruské území.
Například logistická společnost Gebrüder Weiss pozastavila přímé železniční spojení z Číny do Česka, které spustila loni v návaznosti na problémy s přepravní kapacitou z Asie. Firma DB Schenker zase na stejné trase přestala provozovat kamionovou linku.
Vlakové spojení přes Rusko přerušilo kvůli válce rovněž mnoho čínských dopravců. Uvedl to Martin Mička z logistické firmy Mit Cargo. Podle něj ale paradoxně z tohoto důvodu tento servis zlevnil a také se urychlil.