Pro: Ostatní zachraňují vlajkové dopravce také
Někteří experti připomínají, že Česko není jedinou zemí, která kvůli koronavirové krizi přemýšlí nad vstupem do aerolinií. "Řada evropských vlád zvažuje, jak aerolinkám pomoci, a připravuje záchranné balíčky. Z tohoto pohledu je případná státní pomoc ČSA adekvátním tématem pro toto období," uvedl Kováč, který ale nepředpokládá, že by Česko v případě odkupu mělo aerolinky provozovat dlouhodobě.
"Pokud stát zvažuje finanční pomoc ČSA, pak je majetková účast ve firmě žádoucí. Podobným způsobem postupují i vlády jiných zemí při podpoře místních aerolinek," vyjádřil se obdobně i Pelc.
Zestátnění aerolinií jako jednu z variant nevyloučil na začátku dubna podle agentury Reuters například francouzský ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari. Už dříve možnost převzetí společnosti Air France-KLM zmínil i prezident Francie Emmanuel Macron. Podobné úvahy padaly i v Německu, Belgii nebo Portugalsku.
Italská vláda už dokonce v březnu zahájila proces převzetí leteckého přepravce Alitalia. Státní pomoc aeroliniím chystá i Velká Británie, která zvažuje částečné zestátnění British Airways nebo nízkonákladové firmy easyJet.
"Itálie je v poměru k HDP více než čtyřikrát zadluženější než Česko, přesto Alitalii zachraňuje. Ani nejzadluženější vlády světa tedy zatím od znárodňování neodrazují jejich značně objemné závazky. Česko se tedy v rámci mezinárodní situace těžko může vymykat," doplnil Kovanda s tím, že Česko si to navíc na rozdíl od některých zemí, jako je například Itálie, může vzhledem k nízkému státnímu zadlužení dovolit.