Má mít Česko své aerolinie i za cenu vyplacení Číňanů? Pro a proti zestátnění ČSA

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 26. 4. 2020 14:16
Podle ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) by měl stát zvážit zestátnění Českých aerolinií (ČSA), které se kvůli pandemii potýkají s velkými ztrátami. Jako jednu z variant záchrany podniku to vidí i prezident Miloš Zeman nebo premiér Andrej Babiš (ANO). Experti, které oslovilo Aktuálně.cz, se ale k odkupu ČSA státem stavějí spíše skepticky. Projděte si jejich argumenty pro a proti návrhu.
Foto: Jakub Plíhal

Pro: Zachování tradice

Část expertů připouští převzetí letecké společnosti státem za účelem zachování tradiční značky a podpory leteckého spojení mezi Českem a dalšími zeměmi.

Podle analytika společnosti Cyrrus Petra Pelce by byla tato investice pro stát smysluplná z důvodu budoucího udržení firmy a její značky ČSA jako stěžejní české letecké společnosti a jejího budoucího působení v rámci přepravy.

Někdejší československá vláda založila aerolinie v roce 1923, tehdy jako Československé státní aerolinie. "České aerolinie patří k nejstarším fungujícím leteckým společnostem světa. Za tři roky může značka ČSA oslavit sto let, je úzce spjata s dějinami republiky," zmínil ve svém textu na serveru Zdopravy.cz dopravní expert Jan Sůra. 

I podle experta na letecký průmysl z poradenské společnosti EY Petra Kováče je hlavním důvodem pro státní pomoc především snaha o zachování kvalitního leteckého spojení ČR se světem.

 

Právě se děje

Další zprávy