Začal zkušební provoz EET. Zájem je mezi hospodskými nulový, do ostrého startu zbývá už jen měsíc

Martin Ťopek ČTK Martin Ťopek, ČTK
Aktualizováno 1. 11. 2016 12:12
Podnikatelé začali naostro testovat funkčnost pokladního zařízení s nainstalovaným certifikátem a ověřovat si, zda se data ukládají na servery Finanční správy. Povinnost evidovat tržby pak nastane 1. prosince, a to pro hotely a restaurace. Měla by se v první fázi týkat zhruba 50 tisíc podnikatelů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Storyous

Praha – Finanční správa ode dneška ukládá údaje o tržbách podnikatelů, kteří se k ní dobrovolně připojí pomocí elektronické evidence tržeb (EET). Firmy i živnostníci, kteří za měsíc začínají evidovat veškeré své tržby, už obdrží ke každé odeslané účtence takzvaný FIK kód, díky němuž mohou kontrolovat, jak se jejich data ukládají na serverech ministerstva financí. Vyplývá to z prohlášení generálního ředitele Finanční správy Martina Janečka.

Vše funguje, ale zájem hospodských je nulový

Podle oslovených firem fungovaly systémy bez problémů. "Odzkoušeli jsme nově spuštěné prostředí ministerstva financí pro evidenci tržeb a před chvílí jsme také vygenerovali první reálný FIK kód mimo dosavadní testovací prostředí," uvedla Věra Kubátová ze společnosti Dotykačka, která dodává pokladny pro EET. 

V průběhu prvního dne to ale vypadá, že zájem o testování mají spíše dodavatelé systémů než koncoví zákazníci v podobě provozovatelů hotelů a restaurací. "Jsme sami překvapeni, že zájem o dobrovolné listopadové evidování tržeb je úplně nulový. Z více než tisícovky zákazníků nemáme žádného, který by se chtěl od dnešního dne připojit k EET a nepovinně evidovat své tržby měsíc dopředu," řekl Zbyněk Švec ze společnosti Septim.cz. 

Doplnil, že zákazníci mají zájem si pouze na několik hodin nebo dnů vyzkoušet, zda jejich zařízení a internetové spojení funguje. K systému se mohli podnikatelé připojit i dříve, ale v testovacím prostředí, takzvaném playgroundu, se data o evidovaných tržbách neukládala, a nebylo proto možné zpětně zkontrolovat bezchybné odesílání dat. 

Povinná evidence tržeb bude spuštěna 1. prosince pro hotely a restaurace a měla by se týkat zhruba 50 000 podnikatelů. Registrační údaje, se kterými se lze k systému přihlásit, přiděluje Finanční správa od 1. září. Dosud správa vydala zhruba 21 tisíc takzvaných autentizačních údajů, které umožňují připojení k serverům ministerstva.

Podnikatelé mohou požádat o autentizační údaje dvěma způsoby, a to elektronicky, prostřednictvím Daňového portálu s využitím přihlašovacích údajů do datové schránky, nebo osobně na kterémkoliv územním pracovišti finančního úřadu.

Autentizací získá podnikatel přihlašovací údaje na daňový portál, kde je mu umožněna správa certifikátů a údajů pro správu evidence tržeb. O údaje musí podnikatel požádat před přijetím první evidované tržby.

Finanční správa nebude už podvodníky jen vytipovávat, pomohou jí data z evidence, tvrdí o rozjezdu EET Babišova náměstkyně Alena Schillerová. | Video: David Klimeš
 

Právě se děje

Další zprávy