Za předražené zboží hypermarketů padla milionová pokuta

Tomáš Fránek
17. 3. 2011 13:09
Inspekce jenom za loňský rok řešila na 450 případů, kdy došlo k předražení zboží
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Albert

Brno - Případy, kdy zákazníci u pokladen hypermarketů zaplatí o desítky i stovky korun více, než by měli, nejsou zdaleka ojedinělé.

Aktuálně.cz už popsalo, jak jednička na tuzemském trhu, řetězec Kaufland, bojuje u soudů o výši pokuty za předražené nákupy, ale ročně inspektoři takových nákupů zachytí stovky - a nejen u Kauflandu.

Nejčastěji se stane úplně prostá věc. Pokladní zapomene namarkovat slevu, kterou obchod slibuje mezi regály. U pokladny ale sleva vezme za své a vy platíte plnou cenu.

Zkušenost s tím v minulosti udělali i nakupující v prodejnách společnosti Ahold, která si u soudu vyslechla rozsudek.

Řetězec dostal pokutu ve výši jednoho milionu korun. V celkem 36 hypermarketech došlo k celé hromadě prohřešků. Patřilo mezi ně nezapočítání slevy u pokladny, prodej za cenu vyšší než uváděla sleva, nejasné označení, že sleva platí pouze na určitou velikost balení. Cenovými fintami ale pochybění nekončí. Kontroly odhalily chybějící návody v češtině, špatné označení zboží i odmítnutí předvedení výrobku nebo klamavé informace o jeho vlastnostech.

A na rozdíl od Kauflandu pokutu Aholdu potvrdil i Nejvyšší správní soud.

Ahold se přitom bránil podobně jako Kaufland - chyby jsme udělali, ale pokuta je příliš vysoká, šlo jen o malé předražení nákupů.

Soud to neuznal. "Je třeba si uvědomit, že pochybení byla shledána celkem v 36 prodejnách, počet deliktů byl značný a jednalo se o opakované porušení  povinností," uvedli soudci.

Stížnosti jsou časté

Kaufland a Ahold jsou přitom podle analýzy soudních verdiktů nejčastěji soudícími se řetězci, které se brání udělení pokuty za předražené nákupy. A v několika případech se pokutami musely úřady zabývat znovu, byly příliš vysoké.

Lidé si na klamání při účtování cen nákupů stěžují poměrně často.

Česká obchodní inspekce loni řešila 450 stížností. O rok dříve jich inspektoři prověřovali necelé čtyři stovky a v roce 2008 jich projednávala přes 660.

Šizení na ceně není jen záležitost řetězců

Desítky stížností měsíčně na podobné jednání eviduje také občanské sdružení spotřebitelů TEST.

Zákazníky se přitom nesnaží ošidit jenom velké řetězce, ale také menší obchody, a to i ty, které nabízí vyhlášené světové módní značky.

Například v několika pražských prodejnách s luxusním zbožím inspektoři odhalili závady v oceňování zboží, u kterého často chyběly také základní informace. "Za porušení informačních povinností byly vydány zákazy prodeje celkem na 79 hodinek a šperků v hodnotě několika desítek milionů korun," řekla mluvčí inspekce Miroslava Fléglová.

Inspektoři v centru hlavního města zkontrolovali také osm prodejen s luxusními cukrovinkami a porušení zákona zjistili v sedmi z nich. "Při pěti nákupech byly výrobky váženy i s obalovým materiálem a poškození spotřebitele bylo ve třech případech vyšší než deset korun," uvedla Fléglová.

 

Právě se děje

Další zprávy