Vlaky RegioPanter jsou schválené, mohou vyjet na koleje

ČTK ČTK
20. 2. 2013 11:11
Elektrické vlaky z dílen Škody Transportation a Škody Vagonka schválil Drážní úřad
Provoz elektrických vlaků RegioPanter zahájí České dráhy ve druhé polovině tohoto roku. Výrobu má v tomto případě zajistit společnost Škoda Transportation.
Provoz elektrických vlaků RegioPanter zahájí České dráhy ve druhé polovině tohoto roku. Výrobu má v tomto případě zajistit společnost Škoda Transportation. | Foto: České dráhy

Plzeň - Nové elektrické vlaky RegioPanter z dílen Škody Transportation a Škody Vagonka schválil Drážní úřad pro provoz na českých železnicích. Výrobce, který je představil v listopadu v Plzni, dodává Českým drahám 19 souprav; jde o kontrakt za 2,5 miliardy korun.

"Díky typovému schválení mohou nyní vlaky přejít do majetku Českých drah, které jimi zajišťují obslužnost v krajích už od září ve zkušebním provozu s cestujícími," řekl ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza.

"Vlak prošel náročnými zkouškami a testy. Prováděli jsme je s českými i zahraničními akreditovanými zkušebnami," uvedl. Jednopodlažní jednotky zvyšují hlavně kvalitu cestování na regionálních tratích.

Od podzimu jezdí podle výrobce bez větších problémů v Olomouckém, Jihočeském, Pardubickém, Hradeckém a Ústeckém kraji, kde nahrazují soupravy tažené lokomotivou a staré pantografy řady 460. Nákup 19 vlaků je spolufinancován regionálními operačními programy EU. Prvních pět souprav bylo dodáno v roce 2012, další postupně až do počátku roku 2014.

Vlaky zajistí spojení na vytížených trasách s velkým počtem zastávek. Kromě komfortu zvyšují bezpečnost cestujících. "RegioPanter je jedním z prvních vozidel svého typu, které plní přísné crashové normy TSI. Určují například, že konstrukce musí odolat nárazu při rychlosti 110 km/hod do těžkého nákladního auta zaklíněného na přejezdu," řekl Paruza.

Veškeré zařízení je umístěno na střeše vozu. Nízkopodlažní jednotky se vyrábí jako dvouvozové nebo třívozové. Pohon je ve všech vozech včetně vloženého. Ve srovnání s dosavadními vlaky s lokomotivou jsou podstatně výkonnější, lehčí, a tedy úspornější; řídicí stanoviště mají na obou koncích. V dopravní špičce je lze spojit a výrazně tak zvýšit kapacitu vlaku. Počet sedadel ve druhé třídě je 138 u dvouvozové a 232 u třívozové varianty. Soupravy mohou jezdit až 160 km/hod.

"RegioPanter je symbolem moderní železniční dopravy třetího tisíciletí. Jedná se o nový koncept, který však navazuje na dlouholetou výrobu elektrických jednotek, které vozí cestující v ČR, na Slovensku a v Litvě," uvedl generální ředitel skupiny Škoda Transportation Josef Bernard.

Vývoj vozidel trval přes 200 000 konstrukčních hodin a podílely se na něm desítky škodováckých vývojářů. Pro ČR i zahraničí připravuje Škoda další varianty vlaků pro meziregionální dopravu. 

 

Právě se děje

Další zprávy