Brno - Ani po třech letech není jasné, na čem vlastně za 450 milionů korun pracovaly advokátní kanceláře vybrané exministrem dopravy Alešem Řebíčkem.
Stát totiž stále tají podrobnosti o šestatřiceti smlouvách, které ministerstvo dopravy podepsalo. A to už ve snaze získat informace o smlouvách padly dvě žaloby proti nečinnosti úřadů, sedm stížností a tři odvolání.
Zveřejněna tak po třech letech sporů byla pouze jedna smlouva za šest set tisíc korun, která se týkala jednoho sporu ministerstva s ekology ohledně dálnice D8.
Obchodní tajemství to je
Smlouvy od ministerstva vedeného Alešem Řebíčkem získaly už v roce 2007 ve výběrovém řízení kanceláře Weil, Gotshal & Manges, Advokátní kancelář (AK) Jansta, Kostka & spol., AK Kříž a Bělina a AK Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
To, čeho se ty smlouvy týkají, je ale začerněno. Podle státu jde o obchodní tajemství, podle ekologů z hnutí Děti Země, kteří o zveřejnění smluv požádali, jde ale o veřejné peníze a lidé by měli znát, za co se právníkům platilo.
"Už jsme podali správní žalobu. U žádosti podané na Ředitelství silnic a dálnic se už potřetí řeší odmítnutí žádosti ve třetím odvolacím řízení," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podle něj stát právníky platil také za zastupování v obyčejných sporech o stavební povolení, ve kterých mohl využít vlastních právníků. Najímání externích právníků v nijak složitých sporech už několikrát kritizoval Ústavní i Nejvyšší správní soud.
Ústavní soud tak třeba rozhodl, že Ředitelství silnic a dálnic nemá nárok na uhrazení soudních výdajů ve výši 332 tisíc korun, protože si na vleklý, ale nijak složitý spor o pozemky najalo zbytečně externího právníka, ačkoliv stejné služby pro něj mohl odvést někdo z jeho zaměstnanců.
Přišli na to i kontroloři
To, jakým způsobem byly peníze právníkům rozděleny, už kritizoval také Nejvyšší kontrolní úřad, když prověřoval náklady na výstavbu dálnice D3.
Kontroloři totiž zjistili, že úředníci ministerstva nejčastěji vybírali na právní služby nejdražší z kanceláří - Weil, Gotshal &Manges.
Kontroloři uvedli, že hodina služeb Weil, Gotshal & Manges stála 4 800 korun, o 1 300 korun více než u ostatních tří firem.
Nejdražší advokátní kancelář v této zakázce získala od ministerstva a podřízeného Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ze všech peněz největší část: z celkové hodnoty 272 milionů korun fakturovala smlouvy za 209 milionů korun, tedy na 43 541 hodin práce.
Šéf AK Weil, Gotshal & Manges Karel Muzikář vysvětlil už dříve v MF Dnes sazbu výjimečnou složitostí a náročností kauz.
"Ve vztahu k hodinové sazbě vysoutěžené pro ministerstvo dopravy mohu sdělit, že výše této sazby v sobě již obsahuje podstatnou slevu poskytovanou naší kanceláří klientům z oblasti státní sféry," uvedl Muzikář.
Podle něj jeho právníci ušetřili státu miliardy korun například ve sporu s rejdaři či při řízení s Evropskou komisí o odebrání dotací na jednu z železničních staveb.