Od začátku devadesátých let musí tradiční malé obchody bojovat s nastupující vlnou řetězců, které zaplavují Českou republiku.
Hypermarkety a supermarkety už však tolik netáhnou. A tak se majitelé řetězců rozhodli, že je na čase vtrhnout i na trh, který byl pro ně zatím tabu - malé prodejny v menších městech a okrajových čtvrtích.
Důvodem je především to, že se vyčerpal prostor, který by ještě mohly obří obchody obsadit. Expanze a stavba dalších obchodních míst již nepřináší kýžený nárůst tržeb.
Infobox
Deset největších skupin dle maloobchodních tržeb za rok 2005 (v miliardách korun):
- Schwarz ČR (Kaufland, Lidl), 37
- Ahold Czech Republic, 36
- REWE (Billa, Penny Market), 23,2
- Tesco Stores ČR, 22,5
- Tengelmann ČR (Plus Discount, OBI), 19,4
- Globus ČR, 19
- Carrefour, 11
- SPAR ČR, 10
- Delvita, 9,8
- BAUMAX ČR, 6,2
Tuto změnu na trhu pocítí především majitelé a provozovatelé malých prodejen, které dosud úspěšně čelily útokům ze strany nadnárodních konglomerátů.
Ještě v roce 1997 měly malé soukromé prodejny tržní podíl asi 65 procent. Do roku 2002 ale každoročně klesal, poté se jejich počet i podíl na trhu stabilizoval u dvaceti procent. Nyní je však čekají další těžké časy.
Ti, kteří přežili "první vlnu" zavírání, se musí obrnit a připravit na ještě tvrdší konkurenci. Velcí obchodníci se totiž chystají otevřít spoustu menších obchodů, které by znovu měly ukoustnout z koláče soukromých prodejců.
Malé Tesco
Svého Tesca či Delvity se dočkají i menší města, či okrajové oblasti měst. Půjde o síť obchodů, které budou simulovat "obchody na rohu", na které byli zákazníci zvyklí po desetiletí.
Zatímco Tesco nazve své obchody Expres, Delvita vyrukuje s označením Proxy. Podobný koncept připravují i další firmy.
"Prodejny Tesco Expres mají plochu do 1000 metrů čtverečních a nabízejí především čerstvé potraviny. Příští rok chceme zahájit stavbu několika desítek těchto prodejen," řekla tisková mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.
Pro malé tradiční obchody tak znovu nastane doba, kdy se budou muset tvrdě rvát o své místo na trhu a je možné, že tento boj budou muset definitivně vzdát.
Velcí pospolu
Dalším důsledkem snižujícího se zájmu o hypermarkety a supermarkety bude spojování společností ve velkém. Pravděpodobně z trhu zmizí až polovina významných hráčů. Někteří se spojí s konkurencí, jiní budou konkurencí koupeni a někteří zkrátka náš trh opustí.
Tento trend je zřejmý už letos. Zatímco mezi lety 2002 a 2005 z Česka neodešel žádný z předních obchodníků, letos to již vzdala Edeka a Carrefour, které přebralo Tesco a Julius Meinl přešel pod křídla firmy Ahold.
Cena je král
Velkému zájmu se však těší diskontní prodejny jako Kaufland či Lidl. Český zákazník je totiž orientován téměř výhradně na cenu. Ta hraje v jeho rozhodování nejdůležitější roli.
Diskontní prodejny jsou tak rájem těchto zákazníků, kteří jsou ochotni vybírat si zboží přímo z palet a nečekají žádné nadstandardní služby. Z toho vychází i marketingové kampaně, které jsou zaměřeny téměř výhradně na cenu.