SOS: Ahold a Delvita klamou zákazníky

Dušan Klimeš
19. 9. 2006 17:45
Praha - Sdružení obrany spotřebitelů spolu s GARDE-EPS podalo stížnost k zemědělské inspekci kvůli způsobu prodeje nepravých sýrů.

Firmami, které se dostaly do hledáčku SOS, jsou Delvita a Ahold, která provozuje řetězce Hypernova a Albert.

Na trhu se prý objevují náhražky mléčných výrobků vyrobené z rostlinných tuků, např. napodobeniny sýrových produktů, šlehačky z rostlinného tuku a různé odvozeniny másla.

Ty svými názvy a umístěním mezi pravými mléčnými výrobky podle SOS vzbuzují zdání, že se jedná o skutečné mléčné výrobky.

Levné na své místo

"Jistě je zcela legitimní nabízet potraviny s obsahem levnějších rostlinných tuků," říká tisková mluvčí SOS Ivana Picková.

"Tyto výrobky jsou pro řadu zákazníků zajímavé, ale nelze připustit, aby tyto výrobky byly prodávány způsobem, který záměrně zastiňuje jejich skutečné složení," dodává Picková.

Hypernova zažije opět slevové šílenství
Hypernova zažije opět slevové šílenství | Foto: www.ahold.cz

Na dotaz deníku Aktuálně.cz, proč si SOS stěžuje právě na tyto dvě firmy, sdělila Ivana Picková, že zkoumali i ostatní řetězce a obchodníky, u nich však k pochybení nedošlo.

Připraveni spolupracovat

"V našich prodejnách nabízíme zákazníkům širokou paletu výrobků od prověřených dodavatelů," řekl deníku Aktuálně.cz ředitel komunikace Aholdu Libor Kytýr.

"Jelikož podnět Sdružení obrany spotřebitelů vnímáme vážně, provedeme speciální kontrolu, abychom se ujistili, že všechny výrobky našich dodavatelů i naše vlastní značky jsou označeny v souladu s platnou legislativou," dodal Kytýr.

Mluvčí Delvity Petr Uchytil řekl, že značení všech výrobků odpovídá platné legislativě a zákazníci řetězce si na způsob prodeje napodobenin mléčných výrobků nestěžují.

"Chceme, aby zákazník měl možnost si na stejném místě vybrat, zda si koupí mléčný výrobek či jeho rostlinnou alternativu. Podobně umisťujeme i biovýrobky. Pokud by se ale ukázalo, že zákazníci jsou tím zmateni, tak jsme schopni na to reagovat například formou jiného označení. Zatím se k tomu nechystáme," uvedl.

Klame i obal

Ovšem nejen umístěním v prodejně jsou zákazníci klamáni. Náhražky jsou prý často označovány názvy, které mají zákazníka zmást, a obaly jsou navrženy tak, aby připomínaly originální výrobky.

Jako příklad SOS uvádí "Eidam alternative, Cihla ke smažení, Máslíčko, či Lidový smažák".

"Skutečný charakter nabízených produktů je možné zjistit až podrobným prozkoumáním údajů o složení, případně až při vlastní konzumaci," uvádí zpráva SOS a programu GARDE.

Základem těchto výrobků jsou podle ní ztužené rostlinné tuky a nikoli mléko, což podstatně ovlivňuje nejen jejich chuť, ale také nutriční význam pro lidský organismus.

 

Právě se děje

Další zprávy