Albert a Hypernova koketují s Delvitou

Redakce EKO
20. 9. 2006 12:20
Amsterodam - Firma Ahold a Delhaize zvažují spojení, které by pro Česko znamenalo nového lídra mezi řetězci.

Agentura Reuters dnes s odkazem na nizozemské noviny uvedla, že nizozemský Ahold, který u nás provozuje řetězce Albert a Hypernova, by se mohl brzy spojit s belgickou Delhaize, která je u nás reprezentována řetězcem Delvita.

"Již nějaký čas spolu komunikují a hledají cestu, jak by se mohly spojit," uvádí nizozemský ekonomický deník.

Ahold právě prochází rozsáhlou restrukturalizací, která by měla vyústit v rozdělení na dvě společnosti - americkou část a zbytek. Důvodem je účetní skandál, který firmu postihl v roce 2003. Akcionáři tlačí na vedení, aby prodalo americká aktiva a soustředilo se na evropské trhy.

Zájem o zaoceánské operace může být jedním z důvodů, proč by se Delhaize spojilo s Aholdem.

"Stále věříme, že Delhaize stejně jako Tesco mají zájem o to, co Ahold v Americe vybudoval," řekl agentuře Reuters analytik společnosti Rabo Securities.

Česká jednička?

Co by to znamenalo pro českého zákazníka?

Především by vznikla jednička na trhu. S tržbami, které by dohromady byly asi 46 miliard korun (dle tržeb z roku 2005), by nová společnost předstihla i Makro, jehož tržby byly v roce 2005 na úrovni 37,5 miliardy korun.

"Toto jsou spekulace trhu, ke kterým se rozhodně nebudeme vyjadřovat," řekl deníku Aktuálně.cz ředitel komunikace Aholdu Libor Kytýr.

Vyjádření Delvity, tedy firmy Delhaize v České republice, se nepodařilo zjistit.

"Pokud by k tomuto spojení mělo dojít, pak by jej nejspíš posuzovala Evropská komise. A to v případě, že by fúze mohla ohrozit evropský trh," řekl deníku Aktuálně.cz ředitel tiskového odboru Úřado pro ochranu hospodářské soutěže Kristián Chalupa.

"V případě, že rozhodne Evropská komise, tak je věc uzavřena a ÚOHS se k ní nemůže dále vyjadřovat," dodává Chalupa.

Špatné načasování

Ovšem například pro českou pobočku Delhaize to není zrovna příhodný čas pro fúzi.

Láká-li vás chuť na sušenky či čokolády, jeďte s nákupním vozíkem jinudy.
Láká-li vás chuť na sušenky či čokolády, jeďte s nákupním vozíkem jinudy. | Foto: www.sxc.hu

"Markety Delvita jsou většinou v pronajatých prostorách, cena značky u nás v tuto chvíli není příliš vysoká," řekl deníku Aktuálně.cz zdroj z oboru, jenž si nepřál být jmenován.

"Delvita plánuje během tří let vybudovat síť malých, "městských" obchodů, které by mohly být úspěšné, a zvedly by tak výrazně cenu českých aktiv. V současnosti by tak prodej pro českou část Delhaize nebyl zrovna výhodný," dodává.

O tom, že Ahold prochází restrukturalizací, se přesvědčili i v Česku. V nedávné době odešli čtyři manažeři, kteří pracovali ve vyšších pozicích. Nebyli však nikým nahrazeni, a tak se již delší dobu mluví o změnách v Aholdu. Tou změnou by mohla být právě fúze s konkurenční společností.

Čtyři sta obchodů

Ahold je čtvrtým největším řetězcem na světě. V Česku provozuje řetězce Albert a Hypernova. Nedávno se u nás spojil s řetězcem Julius Meinl a pohltil tak jeho 67 prodejen. V současnosti tak má firma přibližně 300 obchodů v Česku a v rámci střední Evropy asi 520.

Delhaize u nás vystupuje pod značkou Delvita a provozuje 95 obchodů, celosvětově jich má přes 2600.

 

Právě se děje

Další zprávy