Férových produktů se prodalo za miliardu

Dušan Klimeš
2. 7. 2006 0:00
Londýn - Chceme se chovat férově. To je vzkaz, který svým zákazníkům posílají firmy prodávající "fairtrade" zboží. A poselství zabírá. Uvnitř: ANKETA

Fairtrade je obchodní partnerství "západních" firem s vývozci z rozvojových zemí, které je založeno na přímé podpoře znevýhodněných vývozců. Kupující dávají svým dodavatelům "férové" podmínky a vyžadují dodržování pracovního práva a lidských práv u zaměstnanců.

Na jednu stranu se velké a bohaté firmy vzdávají části zisku, neboť produkty z rozvojových zemí nakupují za přiměřené ceny, místo aby tlačily na neúnosné podmínky.

Na stranu druhou se však z fairtrade stává výnosný byznys a marketingová zbraň. Celosvětově totiž vloni vzrostl prodej těchto výrobků o 37 procent a lidé za ně utratili přes 1,1 miliardy euro.

Podle Fairtrade Labelling Organisations International (FLO), tedy organizace, která se stará o certifikaci výrobců, například prodej "eticky" vyráběné kávy vzrostl o 70 procent ve Spojených státech a o 34 procent ve Velké Británii.

Pozadu nezůstávají ani Francouzi. Tržby z fairtrade cukru zde vzrostly dokonce o 125 procent.

Za to, že zboží je produkováno za poctivých pracovních i dodavatelsko-odběratelských podmínek však musí zákazník dobře zaplatit. Fairtrade kousky jsou totiž samozřejmě dražší než ostatní zboží.

Zájem je enormní

"Rychlost, jakou rostou prodeje výrobků, ukazuje na zvyšující se zájem ze strany zákazníků, kteří slyší na pozitivní image těchto výrobků," uvádí organizace FLO. 

FLO je kontaktována stále větším množstvím firem s tím, jak více a více výrobců i obchodníků žádá licenci, jež by jim umožnila označit své výrobky proslulou značkou fairtrade produktů.

Celosvětově vzrostl počet producentů o 127 procent od roku 2001 na 508 v padesáti osmi zemích. Počet obchodníků, kteří od nich chtějí nakupovat, se zvýšil dokonce o 132 procent a dosáhl tak čísla 1483.

I výrobek jako fotbalový míč lze vyrábět za podmínek Fairtrade
I výrobek jako fotbalový míč lze vyrábět za podmínek Fairtrade | Foto: TradeFair

K nejznámějším firmám hlásícím se k tomuto konceptu patří Marks & Spencer. Všechny kávy a čaje, které prodává pod svojí značkou, nakupuje pouze od producentů, kteří se mohou pochlubit právě fairtrade licencí.

Jeden z největších řetězců v Evropě Tesco prodává stále více výrobků od kávy až po banány vyhovující etickému kodexu.

U nás "férovost" pokulhává

Česko za světem v tomto ohledu zaostává. Místní Tesco ani jiný řetězec eticky produkované výrobky nenabízí. Sehnat je lze spíše v menších obchůdcích především v Praze a Brně. Pár vybraných výrobků bylo možné sehnat v obchodech Carrefour, ty však byly přebrány britským Tescem.

Ale najdou se místa i jinde po republice jako Vlašim či Libosváry, kde je možné se k produktům s exkluzivním logem dostat.

 

Právě se děje

Další zprávy