Superbenzin zdraží potraviny, varují pekaři i řezníci

Tomáš Fránek
1. 4. 2011 20:25
Nově zaváděný benzin může podle německých potravinářů zvýšit ceny pečiva i piva
Foto: Evropská komise

Brno/Berlín - Nový benzin E10, který jako první obsahuje deset procent biosložky, po německých řidičích kritizují a odmítají také potravináři.

Zavádění takzvaného superbenzinu totiž může podle zástupců potravinářských sdružení zdražit maso, chléb i pivo.

Německo je první zemí, kde je benzin E10 k dostání u většiny čerpacích stanic, řidiči k němu ale zatím nemají důvěru, bojí se poškození svých vozů. Místo toho raději od února tankují dražší a méně ekologický benzin Super (obdoba v Česku používaného naturalu), v němž je jen pět procent bioetanolu a který má E10 postupně nahradit.

Tuny obilí mizí v benzínu

Podle zemědělců i potravinářů je na výrobu benzinu E10 potřeba velké množství obilí, které pak chybí v zemědělství na výrobu potravin a na krmení zvířat.

"Benzin E10 dramaticky zesílil cenový tlak, hodně obilí mizí ve výrobě bioetanolu," uvedl generální ředitel společnosti zabývající se zpracováním masa Clemens Tönnies. Podle výpočtů zemědělských expertů Greenpeace bylo loni ve světě na výrobu biopaliv spotřebováno 142 milionu tun obilí. Takové množství by rok uživilo na 420 milionů lidí.

Podle potravinářů je na výrobu 50 litrů biobenzinu potřeba asi 15 kilogramů obilí, stejné množství ale stačí na výrobu 18 kilogramů chleba. "Pečivo tak může zdražit o tři až pět procent. Je absurdní spalovat plodiny, když není dost jídla pro všechny lidí na světě," uvedl Peter Becker, prezident Spolkového svazu německých pekařů.

Podobně o zvýšení cen mluví také zástupci zpracovatelů masa, podle nich ceny mohou růst až o dvacet procent. Mléčné výrobky by mohly stát až o patnáct procent více, zdražit by mělo i pivo.

Německo jako první

Podle Německé asociace farmářů ale zvýšení cen potravin nebude pro spotřebitele žádná velká katastrofa. Němci totiž za potraviny dávají v průměru pouze jedenáct procent svých příjmů, a to je výrazně nižší podíl než v jiných evropských zemích.

Problémy s benzinem s desetiprocentním obsahem bioetanolu v Německu museli řešit dokonce až ministři spolkové vlády. Na každé pumpě jsou tak nyní seznamy a informační letáky, z nichž se řidič dozví, zda je pro jeho vůz nové palivo vhodné.

K zavedení takzvaného superbenzinu tlačí Evropská unie, která vyžaduje, aby do roku 2020 tvořily biosložky deset procent veškeré roční spotřeby ropných paliv. Jezdit na tento typ benzinu mohou všechny vozy včetně všech nových modelů Škoda.

 

 

Právě se děje

Další zprávy