Stačí nádrž navíc a vaše auto může mít spotřebu 1 Kč/km

Radek Pecák Radek Pecák
24. 3. 2011 14:35
Počet osobních aut a dodávek na CNG vloni v ČR vzrostl o třetinu
Foto: Aktuálně.cz

Kouzelná zkratka CNG přináší majitelům aut kouzelnou možnost: stlačit náklady za provoz auta na pouhou korunu na kilometr.

Čím dál častěji se vede spor mezi zastánci alternetivních pohonů, kterým směrem se vydat. Zatímco elektromobilů zatím v České republice přibývá každý měsíc pouze několik kusů, zastánci aut spalujících stalačený zemní plyn (CNG) jim víc než zdatně sekundují.

Ti, kteří tento pohon propagují, argumentují tím, že provoz vozu na CNG je ve srovnání s elektromobily přibližně stejně levný, ale pořizovací cena nového vozu ( už připraveného na spalování zemního plynuú je podstatně nižší než u vozů na elektřinu.

Navíc lze přestavět prakticky všechny současné vozy, které spalují benzín, na CNG - s výjimkou turbomotorů. Cena takové přestavby se pohybuje kolem 40 tisíc korun, takže těm, kteří najedou s autem za rok alespoň 30 000 - 40 000 kilometrů, se investice vrátí už po prvním roce.

Odborníci předpokládají, že současná cena paliva CNG by neměla růst zdaleka tak výrazně jako u paliv vyráběných z ropy, tedy i konkurenčního LPG. To platí i tehdy, pokud by stát skutečně postupně začal zvyšovat spotřební daň, která je zatím na CNG nulová. Na rozdíl od ropy jsou také zásoby zemního plynu podstatně větší - tím pádem na delší dobu.

I prestižní značky vyrábějí auta na CNG 

Dalším argumentem zastánců paliva CNG je fakt, že na spalování tohoto paliva upravuje své automobily stále více výrobců a dokonce to činí i v případě poměrně prestižních a drahých vozů, jako je například Volkswagen Passat a v poslední době i Mercedes třídy E.

V tomto případě odpadá i nevýhoda zmenšeného kufru, která je zákonitostí v případě dodatečné přestavby původně benzinového auta. Nádoby na stlačený zemní plyn jsou totiž zamontovány pod podlahou vozu, tudíž jsou prakticky neviditelné. Navíc palivová nádrž na benzín, byť třeba zmenšená, ve voze stále je k dispozici. Auto bez plynu tedy těžko někde uvízne v lese, jak by se to snadno mohlo stát elektromobilu.

Technické parametry se dobře dají ilustrovat na parametrech novinky na českém trhu Mercedesu-Benz E 200 s pohonem na CNG.

Auto pohání čtyřválec přeplňovaný kompresorem o výkonu 120 kW (163 k), který byl modifikován montáží přídavných vstřikovacích trysek na spodní straně sacího potrubí. Díky tomuto uspořádání spaluje buď zemní plyn, nebo bezolovnatý benzin Natural 95. Řídící jednotka motoru umožňuje kdykoli jemně a plynule přejít z benzínu na plyn a opačně, a to i za jízdy, aniž by to posádka mohla jakkoli zaznamenat.

Auto ušetří peníze a je navíc ekologické

Kromě standardní, nezmenšené nádrže na benzín jsou ve vozidle uloženy tři tlakové nádoby na zemní plyn tak, aby opticky nenarušovaly vzhled vozidla. Jedna nádrž je umístěna za opěradlem zadních sedadel a dvě nádrže jsou pod podlahou zavazadlového prostoru. Všechny tři dohromady pojmou 121,5 litru, resp. 19,5 kg zemního plynu.

Dodávky na CNG:

  • Fiat Doblo
  • Fiat Fiorino
  • Fiat Ducato
  • Opel Combo
  • Volkswagen Caddy
  • Mercedes Sprinter
  • Iveco Daily
  • Ford Tranzit

Průběh výkonu a točivého momentu moderního čtyřválce zůstává zachován i v provozu na zemní plyn. Ve spojení s pětistupňovou samočinnou převodovkou zrychlí sedan Třídy E z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 224 km/h.

Při provozu na benzin auto potřebuje 8,1 litru na 100 kilometrů (kombinovaný režim EU). Při provozu na zemní plyn klesla spotřeba o 0,6 kg na 5,5 kg na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši 149 g na kilometr.

Dojezd na zemní plyn je přibližně 360 kilometrů a 59 litrů benzinu v palivové nádrži umožní ujet dalších cca 730 kilometrů. Celkový dojezd je tedy téměř 1100 kilometrů.

Čerpací stanice konečně budou i u dálnic

Mercedes-Benz má s pohonem na zemní plyn v nabídce i kompaktní malý rodinný vůz třídy B, dále pak dodávku Sprinter a také nákladní Econic a autobusy Citaro. Právě dodávek jezdí také velké množství. V poslední době je začaly využívat hojně například pekařské firmy.

Mapa současného umístění plnících stanic CNG
Mapa současného umístění plnících stanic CNG | Foto: Aktuálně.cz

Širokou paletu modelů CNG má i Volkswagen (Touran, Caddy), Opel (Zafira a Combo) či Fiat. Ten má v nabídce i maličkou Pandu, která také umí jezdit na CNG, dále Grande Punto a Doblo.

Podobně jako je málo dobíjecích míst pro elektromobily, je i málo veřejných čerpacích stanic pro vozy jezdící na CNG. V tomto týdnu byla otevřena v pořadí 33. Je v České Lípě. Problémem je především to, že žádná z nich není umístěna přímo u dálnice, protože tam prostě nevede plynové potrubí, Přesto by v brzké době na dálnici D1 (například u Humpolce) či na D5 u Žebráku mohly nějaké vzniknout.  Letos zřejmě počet čerpacích stanic na CNG v ČR dosáhne čtyř desítek.

V celé zemi na konci loňského roku jezdilo asi 2700 vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn, autobusů bylo přes 300. Z evropských zemí se CNG nejvíce využívá v Itálii, kde pohání 700 000 vozidel. Na celém světě je jich asi 12,5 milionu. Doslova rájem pro CNG je Argentina.

 

Právě se děje

Další zprávy