Praha - Kvůli nedostatku peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury hrozí zhruba třem stovkám dopravních staveb zakonzervování.
Před poslanci rozpočtového výboru to dnes prohlásil ministr dopravy Gustáv Slamečka. Příští rok podle něj může na stavby a údržbu silnic a dálnic chybět přes 50 miliard korun.
"Ano, je to tak, mohu to potvrdit. Bude se to týkat například R49 a tří stovek dalších staveb," sdělil Aktuálně.cz mluvčí Státního fondu dopravní infrastruktury Karel Hanzelka. Zastaví se ale nejspíš i některé plánované železniční stavby.
Nejdůležitější ohrožené úseky
- Rychlostní silnice
R6 Lubenec - Bošov
R6 Lubenec obchvat
R7 Postoloprty - MÚK Bitozeves
R1 518 Ruzyně - Suchdol
R1 519 Suchdol - Březiněves
R4 Skalka - křiž. II/118
R4 Lety - Čimelice
R35 ohrožena příprava
R35 ohrožena příprava
R52 5204 Pohořelice - Ivaň
R52 5206 Perná - st.hranice ČR/Rakousko
R48 Frýdek-Místek obchvat - Dálnice
D3 Tábor - Veselí n. L.
D3 České Budějovice - státní hranice
D11 1105/2 Osičky - Hradec Králové
D11 Hradec Králové - st. hr.
D47 4705 Bělotín - Hladké Životice
D7 4706 Hladké Životice - Bílovec
D47 47092 Bohumín - státní hranice ČR/PR
D1 0137 Přerov - Lipník
R49 4901 Hulín - Fryšták
Zdroj: SFDI
Už koncem března Státní fond dopravní infrastruktury oznámil, že mu vážně hrozí, že bude kvůli hospodářské recesi až o čtvrtinu chudší, než plánoval. Mezi nejvíce diskutované rozestavěné komunikace ohrožené nedostatkem peněz patří Pražský okruh a dálnice D47.
Méně příjmů na dani i mýtném
Letos dostal fond ze státního rozpočtu přiděleno 36 miliard. "To je o 9 miliard méně, než poslanecká sněmovna původně ve svém usnesení odsouhlasila," řekl tehdy Hanzelka pro Aktuálně.cz.
Ztrátu prohlubuje takké pokles výběru peněz za mýtné. "Ve srovnání s prvním kvartálem roku 2008 zaznamenáváme pokles výnosů z elektronického mýtného přibližně o 20 %. Pokles je i v daňových příjmech, konkrétně u silniční daně. Klesá i prodej krátkodobých dálničních kupónů pro malá nákladní vozidla. Zde klesl prodej sedmidenních kupónů o 24 %," shrnul Hanzelka.
Politici jen od té doby ujišťují, že dálnice budou. "Nepřipadá v úvahu, že se D47 zastaví. Je to pro nás priorita," prohlásil v dubnu bývalý ministr dopravy Petr Bendl.
Priorita nebo ne, peníze nejsou
Jeho nástupce Gustáv Slamečka několikrát opakoval, že Pražský okruh a D47 jsou také jeho priority. Také bývalý ministr financí Miroslav Kalousek sliboval, že peníze na dálnici budou i za cenu zvýšení státního dluhu.
Vláda sice v dubnu schválila, že si na důležité silniční a železniční stavby půjčí necelých osm a půl miliardy korun, peníze jsou však zatím v nedohlednu.
"Probíhá jednání o půjčce od Evropské investiční banky. Ale jedná se i o jiném možném zdroji financí, a to z privatizačních prostředků, které by mohla mít vláda k dispozici rychleji," informoval Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
Odloženo tak bude i několik plánovaných železničních staveb, mimo jiné nové spojení pražského Hlavního nádraží s Masarykovým nádražím, Libní, Vysočany a Holešovicemi. Na Moravě se zbrzdí například první etapa výstavby první části odstavného nádraží v Brně.