Stát nemá peníze, chce zastavit 300 dopravních staveb

Karel Toman
20. 5. 2009 17:03
Státu kvůli krizi chybí peníze na dostavbu silnic a dálnic
Předseda Moravskoslezské hospodářské komory Pavel Bartoš vyjádřil obavy, že rozestavěné stavby na D47, jsou v ohrožení. "Teď, po nezodpovědném svržení vlády, navíc nebude ani s kým jednat," řekl Bartoš krátce po pádu vlády Mirka Topolánka.
Předseda Moravskoslezské hospodářské komory Pavel Bartoš vyjádřil obavy, že rozestavěné stavby na D47, jsou v ohrožení. "Teď, po nezodpovědném svržení vlády, navíc nebude ani s kým jednat," řekl Bartoš krátce po pádu vlády Mirka Topolánka. | Foto: Petr Sznapka

Praha - Kvůli nedostatku peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury hrozí zhruba třem stovkám dopravních staveb zakonzervování. 

Před poslanci rozpočtového výboru to dnes prohlásil ministr dopravy Gustáv Slamečka. Příští rok podle něj může na stavby a údržbu silnic a dálnic chybět přes 50 miliard korun.

"Ano, je to tak, mohu to potvrdit. Bude se to týkat například R49 a tří stovek dalších staveb," sdělil Aktuálně.cz mluvčí Státního fondu dopravní infrastruktury Karel Hanzelka. Zastaví se ale nejspíš i některé plánované železniční stavby.

Nejdůležitější ohrožené úseky

  • Rychlostní silnice
    R6 Lubenec - Bošov
    R6 Lubenec obchvat
    R7 Postoloprty  - MÚK Bitozeves
    R1 518 Ruzyně - Suchdol
    R1 519 Suchdol - Březiněves
    R4 Skalka - křiž. II/118
    R4 Lety - Čimelice
    R35 ohrožena příprava
    R35 ohrožena příprava
    R52 5204 Pohořelice - Ivaň
    R52 5206 Perná - st.hranice ČR/Rakousko
    R48 Frýdek-Místek obchvat
  • Dálnice
    D3 Tábor - Veselí n. L.
    D3 České Budějovice - státní hranice
    D11 1105/2 Osičky - Hradec Králové
    D11 Hradec Králové - st. hr.
    D47 4705 Bělotín - Hladké Životice
    D7 4706 Hladké Životice - Bílovec
    D47 47092 Bohumín - státní hranice ČR/PR
    D1 0137 Přerov - Lipník
    R49 4901 Hulín - Fryšták

Zdroj: SFDI

Už koncem března Státní fond dopravní infrastruktury oznámil, že mu vážně hrozí, že bude kvůli hospodářské recesi až o čtvrtinu chudší, než plánoval. Mezi nejvíce diskutované rozestavěné komunikace ohrožené nedostatkem peněz patří Pražský okruh a dálnice D47.

Méně příjmů na dani i mýtném

Letos dostal fond ze státního rozpočtu přiděleno 36 miliard. "To je o 9 miliard méně, než poslanecká sněmovna původně ve svém usnesení odsouhlasila," řekl tehdy Hanzelka pro Aktuálně.cz.

Ztrátu prohlubuje takké pokles výběru peněz za mýtné. "Ve srovnání s prvním kvartálem roku 2008 zaznamenáváme pokles výnosů z elektronického mýtného přibližně o 20 %. Pokles je i v daňových příjmech, konkrétně u silniční daně. Klesá i prodej krátkodobých dálničních kupónů pro malá nákladní vozidla. Zde klesl prodej sedmidenních kupónů o 24 %," shrnul Hanzelka.

Politici jen od té doby ujišťují, že dálnice budou. "Nepřipadá v úvahu, že se D47 zastaví. Je to pro nás priorita," prohlásil v dubnu bývalý ministr dopravy Petr Bendl.

Priorita nebo ne, peníze nejsou

Jeho nástupce Gustáv Slamečka několikrát opakoval, že Pražský okruh a D47 jsou také jeho priority. Také bývalý ministr financí Miroslav Kalousek sliboval, že peníze na dálnici budou i za cenu zvýšení státního dluhu.

Vláda sice v dubnu schválila, že si na důležité silniční a železniční stavby půjčí necelých osm a půl miliardy korun, peníze jsou však zatím v nedohlednu.

"Probíhá jednání o půjčce od Evropské investiční banky. Ale jedná se i o jiném možném zdroji financí, a to z privatizačních prostředků, které by mohla mít vláda k dispozici rychleji," informoval Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Odloženo tak bude i několik plánovaných železničních staveb, mimo jiné nové spojení pražského Hlavního nádraží s Masarykovým nádražím, Libní, Vysočany a Holešovicemi. Na Moravě se zbrzdí například první etapa výstavby první části odstavného nádraží v Brně.


 

Právě se děje

Další zprávy