Brno - Odpůrci výstavby rychlostní komunikace R52 z Brna do Vídně přes Mikulov mají v ruce další silný argument pro to, aby se "rakouská" dálnice v této trase nestavěla.
Dopravní expert Jiří Dufek z Centra dopravního výzkumu (organizace patřící pod Ministerstvo dopravy) totiž na základě objednávky ekologických sdružení ve své studii zjistil, že nová čtyřproudá silnice se příliš nevyplatí.
Nevyužitá dálnice
Podle studie totiž nebude dálnice do Mikulova příliš využitá, intenzita dopravy má po jejím dokončení narůst pouze o deset procent. To znamená, že nepřitáhne dopravu z jiných tras.
O dálnicích
A to na rozdíl od připravovaného obchvatu Břeclavi, který jako alternativní trasu pro dálnici do Vídně prosazují starostové i nevládní sdružení. Tam může podle studie jezdit v roce 2020 až 20 tisíc aut.
A přes hraniční přechod v Poštorné u Břeclavi by podle studie mělo projíždět o 30 procent víc aut než přes Mikulov.
To, že trasa po stávající dálnici D2 a přes Břeclav je výhodnější, už dokázalo několik studií, podle nichž by se ušetřilo až třicet miliard korun.
Na definitivní rozhodnutí, kudy povede dálnice do Vídně, se v Česku čeká už více než patnáct set dnů, původně se plánovalo, že čtyřproudá silnice bude postavena už v roce 1996.
Kdy se začne stavět?
A bude se čekat dál. Podle vedení Jihomoravského kraje se původně plánované termíny překročí o několik let a stavět se má začít až v roce 2013.
K tomu, aby české úřady důkladně posoudily obě varianty, a ne jenom trasu přes Mikulov, už vyzval také veřejný ochránce práv i Evropské komise.
Ta požádala, aby se Česko v operačním programu doprava zavázalo, že posoudí alternativní řešení u silnic R1 a právě R52 a také projektu přesunu nádraží v Brně.
Ministerstvo dopravy už přislíbilo, že variantní trasu přes Břeclav posoudí.
Česko zatím dálniční spojení s Rakouskem nemá, mezi sousedy Rakouska je výjimkou. Například Slovensko se dálnice do Vídně dočká už letos.