Brno - Zastánci obřího vodního kanálu na Labi u Přelouče za dvě miliardy korun neuspěli v další části sporu o tuto stavbu.
Nejvyšší správní soud totiž zamítl kasační stížnost Ředitelství vodních cest, které se snažilo vrátit do hry rozhodnutí bývalého ministra životního prostředí Libora Ambrozka příznivé pro zastánce stavby vodní cesty.
Ambrozek totiž pro výstavbu kanálu udělil potřebnou výjimku a stavbě kanálu už nestálo nic v cestě. Ředitelství dokonce už vypsalo výběrové řízení, ve kterém zvítězila společnost Skanska.
A co příroda?
Městský soud v Praze ale rozhodnutí ministerstva zrušil na základě žaloby ekologického sdružení Svoboda zvířat. Podle Ředitelství vodních cest, které se kvůli celému případu obrátilo na Nejvyšší správní soud, mělo zůstat Ambrozkovo rozhodnutí v platnosti, šlo o nepřípustnou žalobu a soud o ní vůbec neměl rozhodovat.
Čtěte také
- Brusel: Dunajský kanál je pochybný. Nepočítáme s ním
- Obří vodní kanál má spíše zápory, říká studie
- Úřady zrušily zakázku na kanál na Labi
- Jak se plánovala stavba kanálu na Labi
Senát Nejvyššího správního soudu pod vedením soudce Bohuslava Hnízdila ale stížnost ředitelství zamítl a potvrdil oprávněnost zrušení verdiktu bývalého ministra Ambrozka.
"S názorem, že žaloba měla být městským soudem jako nepřípustná odmítnuta, nelze souhlasit," uvedli soudci.
Podle nich původní rozhodnutí ministra Ambrozka byla nepřezkoumatelné, v jeho rozhodnutí se totiž ministerstvo nezabývalo ochranou přírody.
Ambrozkův nástupce ve funkci Martin Bursík po letech sporů a na základě rozhodnutí soudu nakonec odmítl udělit výjimku ze zákona. Podle něho by obří stavba zásadně ovlivnila budoucnost šestadvaceti silně či kriticky ohrožených živočichů a rostlin na unikátních Slavíkových ostrovech. Stavbu kanálu tak zablokoval.
Kanál v budoucnu postavíme
Kanál na Labi patří mezi nejkontroverznější stavby v tuzemsku, jeho výstavba měla stát asi dvě miliardy korun.
Výjimku pro výstavbu kanálu odmítla kromě ministra Bursíka udělit také Správa Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko.
Ve výstavbu kanálu ale stále věří především politici z Pardubického kraje, kteří za něj chtějí i dále lobovat.
"To je projekt, který se realizoval téměř sto let a je z devadesáti procent hotov. Skutečnost, že se dosud nedokončil, je pohrdání tím, co tady vytvořili naši předci. Je povinností nás, regionálních politiků, udělat všechno pro to, aby se splavnění podařilo," uvedl například v Krajských novinách náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.