Mladá Boleslav - Bezklíčové odemykání, zamykání a startování vozu. Této vymoženosti se dočkají majitelé nových superbů combi ještě letos. Další elektronické novinky vyvíjené v současné době Škodovkou budou následovat v připravovaných modelech.
O konkrétních projektech hovořili s Aktuálně.cz přímo ve vývojovém středisku Škody auto v Mladé Boleslavi specialisté z oblasti vývoje elektriky a elektroniky a také specialista pro zvláštní projekty elektronické strategie.
V současných nejvybavenějších Škodovkách, jako je například Škoda Superb, již v současné době funguje asi čtyřicet řídicích jednotek pro různé systémy. Tento počet však zdaleka není konečný. Hlavní směry vývoje podobně jako ve všech předních automobilkách jsou dva: snižování emisí a zvyšování bezpečnosti.
Řidič musí zůstat stále pánem situace
"Vyvíjíme vozovou elektroniku tak, aby řidičům opravdu pomáhala a současně díky ní dokázali bezpečněji dojet do cíle," řekl vedoucí vývoje elektriky a elektroniky vozu Rüdiger Prang. Přesto i nadále řidič zůstane pánem nad vozem a bude mít plnou odpovědnost za řízení.
V oblasti aktivní bezpečnosti se pracuje na dalším rozšíření funkcí světlometů AFS, zejména v režimu dálkových světel. V budoucnu by například mimo jiné mohly umět nasměrovat větší tok paprsků na místa, kde senzory zaznamenají něco neobvyklého (pohyb zvěře v houštině u silnice a podobně). Do menších a levnějších modelů se dostanou i funkce, které má již současný Superb - tedy že v režimu pro denní svícení auto svítí jen vpředu, ale po vjetí do tmavého prostředí, například tunelu, se rozsvítí velké potkávací světlomety a vůz bude osvícen i vzadu.
Další velké možnosti přinese zabudování kamery do vozidla. Ta například dokáže "zařídit" samočinné přepínání dálkových světel do režimu potkávacích, pokud zaznamená blížící se vozidlo v protisměru. Také bude moci být využita pro udržení vozu v patřičném jízdním pruhu.
Systémy pohlídají mikrospánek
V horizontu několika let budou podle specialistů Škodovky nasazeny systémy pro sledování bdělosti řidiče. "Zatím se nerozhodlo, jaký systém bude konkrétně využit. Je jich totiž několik - od sledování pohybů panenek řidiče pomocí kamery až po snímání EEG přes opěrku z řidičovy hlavy," potvrdil Jaroslav Machan, který má ve Škodovce zodpovědnost za zvláštní projekty elektronické strategie a výzkumu.
Zřejmě déle než pět let ještě bude trvat nasazení systémů pro komunikaci vozidel s okolím a dalšími vozidly v blízkosti. Například elektronický stabilizační program ESP společně s navigací může posílat vozidlům v okolí informace o stavu silnice, jako je například náledí. Případně mohou být řidiči jiných vozů předem varováni, že je na nepřehledném místě v zatáčce odstaveno vozidlo se spuštěnými varovnými blikači.
Spotřebu sníží rekuperace a start-stop
Již brzy a na počátku hlavně ve verzích greenline se ve Škodovkách objeví systémy rekuperace brzdné energie a systém start-stop. Elektrická energie vyrobená při brzdění pomocí alternátoru se uloží do akumulátoru, a naopak při rozjezdech se bude moci alternátor odpojit. Díky možnosti využít pro elektrické systémy vozu energii z akumulátoru se ušetří pohonné hmoty a množství vypouštěného CO2.
Systém start-stop pak zajistí samočinné vypnutí motoru při zastavení na křižovatce či u závor. Další emise se dají ušetřit díky snížení energetické náročnosti jednotlivých součástí vozidla (od světlometů s LED diodami přes klimatizaci až po rádio a také samozřejmě snižováním hmotnosti těchto prvků.
Převodovka se "domluví" s navigací
Hudbou vzdálenější budoucnosti je propojení schopností automatické převodovky s navigačním systémem. Například by vůz před ostrou zatáčkou, o které se dozví s předstihem z navigace, mohl sám náležitě podřadit, stejné by to bylo před odbočením a podobně.
Vývoj elektronických systémů směřuje pochopitelně také ke zvýšení komfortu řidiče a posádky ve voze. Například se pracuje na vylepšení funkcí navigace. Brzy bude toto zařízení vydávat hlasová potvrzení o tom, jaký pokyn byl zadán. V další fázi se navigace, rádio i některé další prvky ve voze budou ovládat pouze hlasem.