Dva motory za minutu. Boleslav chrlí stroje pro celý VW

Radek Pecák, spolupracovník redakce
21. 11. 2009 13:50
Automobilka Škoda vyrábí vlastní motory již 110 let
Tady se na nový typ čtyřválcového motoru přidělávají jedny z posledních dílů
Tady se na nový typ čtyřválcového motoru přidělávají jedny z posledních dílů | Foto: Radek Pecák

Mladá Boleslav - Právě v týdnu, kdy mladoboleslavská automobilka Škoda slaví 110. výročí od prvního představení motocyklu s vlastním motorem, spustila sériovou výrobu úplně nového typu motoru.

Benzinový čtyřválec o objemu 1,2 litru, který má díky přeplňování turbodmychadlem a přímému vstřikování výkon 77 kW, se bude montovat pod kapotu vozů Yeti, Volkswagen Polo a dalších typů automobilů koncernu Volkswagen.

V Mladé Boleslavi se motory vyrábějí už 110 let. Nejprve motocyklové pro stroje Laurin Klement, od roku 1905 také automobilové. Za tu dobu se jich zde vyrobilo již zhruba deset milionů kusů.

Nejdéle ve výrobě: tisícovka

Ve své historii Škoda vyráběla motory různých velikostí a různého určení. Například letecké motory vlastní konstrukce vznikaly již od roku 1910. I když drtivá většina vyrobených motorů byly čtyřválce, ve Škodovce uměli dělníci vyrobit i šestiválce a dokonce osmiválce. Tím byl motor Škoda 860 vyráběný v letech 1929-33. Měl objem 3880 cm3 a výkon 60 koní.

Vůbec nejdéle vyráběným motorem byl typ nazvaný původně Motor Škoda 1000 MB. V různých modifikacích a s různými vylepšeními vydržel ve výrobě 37 let. Od roku 1964 do roku 2001 se ho vyrobilo 6,4 miliony kusů. Tříválcových motorů 1,2 HTP, které se nyní montují do Fabií, Roomsterů a také malých Seatů a Volkswagenů, se za osm let od roku 2001, kdy jeho výroba začala, vyrobilo přes dva miliony kusů.

Ve výrobě motorů v hale M6 v areálu mladoboleslavské továrny pracuje 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Kromě toho zde dalších 800 zaměstnanců vyrábí pětistupňové manuální převodovky označované MQ 200. Připravuje se rovněž výroba malé převodovky MQ100. Ta bude určena pro minivozy Škoda, Volkswagen a Seat, jejichž výroba začne v Bratislavě.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Španělské fotbalistky vstoupily do stávky, podpořil je Griezmann

Španělské prvoligové fotbalistky vstoupily v sobotu do stávky. Dva zápasy musely být odloženy, poté co hráčky splnily svou hrozbu z října. Fotbalistky se snaží o vyjednání nové kolektivní smlouvy s kluby, podpořila je i hvězda Barcelony Antoine Griezmann.

Fotbalistky si stávku odhlasovaly drtivou většinou na shromáždění 23. října. Poté, co ani další jednání nevedla k zažehnání sporu, ohlásila hráčská asociace AFE, jež zastupuje muže i ženy, v sobotu začátek stávky. "Dnes říkáme my fotbalistky dost!" uvedla na videu asociace reprezentační brankářka Mariasun Quiňonesová se San Sebastianu.

Svým kolegyním poslal slova povzbuzení francouzský mistr světa Griezmann, jenž hraje ve Španělsku celou profesionální kariéru. "Kamarádky z ženského fotbalu, které stávkují za svá práva, mají mou plnou podporu. Hodně štěstí!" napsal na twitteru bývalý hráč San Sebastianu a Atlética Madrid, jenž od letoška působí v Barceloně.

Fotbalistky požadují po klubech zvýšení minimální roční mzdy z 16.000 eur (přes 400.000 korun) na 20.000 eur (přes 500.000 korun). Největším problémem byla nicméně dohoda ohledně platů při částečném úvazku - hráčky chtěly minimálně 75 procent z plného profesionálního úvazku (12.000 eur), kluby byly ochotny jednat maximálně o 50 procentech (8000 eur).

Ve španělské lize hraje 16 týmů, ale jen několik je plně profesionálních. K nejúspěšnějším klubům patří podobně jako mezi muži Barcelona a Atlético Madrid. Real Madrid bude mít svůj ženský tým od příští sezony.

Ženský fotbal zažívá ve Španělsku boom od roku 2015, kdy se národní tým poprvé představil na mistrovství světa. Do ženského fotbalu začali poté proudit sponzoři a výrazně se zvýšil mediální zájem. Na zápas žen Atlética proti Barceloně přišlo v minulé sezoně na stadion Wanda Metropolitano přes 60 tisíc diváků.

Další zprávy