Je tu elektrický Superb. O 150 kg lehčí a bez motoru

Radek Pecák, spolupracovník redakce
21. 12. 2009 8:25
V Česku vzniká stavebnice pro koncern VW

Brno - Už bez spalovacího motoru a dalších původně důležitých součástí je v současné době Škoda Superb, kterou tým moravských odborníků přetváří na elektromobil.

"Máme spočítáno, že z vozu bude možné vyjmout součástky o hmotnosti zhruba 300 kilogramů," vysvětluje Jaromír Marušinec, který v projektu vystupuje jednak za Vysoké učení technické v Brně a jednak za občanské sdružení Elektromobily. Kromě nich se na projektu podílí hlavně firma EVC Group, která už má za sebou projekt elektrického vozidla na platformě roomsteru.

Nakonec o 80 kg těžší

Až bude automobil dokončen, bude ovšem o zhruba 70 - 80 kilogramů těžší, než byl původně. Dovnitř, konkrétně pod přední kapotou, místo nádrže a v prostoru pro rezervní kolo, budou umístěny akumulátory s  hmotností něco přes 300 kilogramů. Zhruba sedmdesát kilogramů pak bude vážit elektromotor. "Dojezd se předpokládá až 250 kilometrů," dodává Marušinec. Na dálnici bude ovšem dojezd menší.

Přitom by auto, ve kterém jinak zůstanou všechny známé bezpečnostní prvky či klimatizace, nemělo být ani na dálnici brzdou provozu. "Maximální rychlost by díky elektromotoru o výkonu až 70 kW ve špičce měla přesahovat 140 kilometrů za hodinu," říká Marušinec.

Podle něho není smyslem projektu vyrobit něco jako prototyp, podle něhož by potom Škodovka vyráběla vlastní elektromobil. Spíše jde o to ověřit již existující technologie a zařízení.

Stavebnice pro VW

Zřejmě by pak bylo možné připravit jakousi stavebnici, díky níž by se dal na elektromobil přestavět téměř jakýkoli automobil této velikostní kategorie produkovaný koncernem Volkswagen. Cenu stavebnice odhaduje Marušinec (bez pořizovacích nákladů na samotný původní automobil se spalovacím motorem) na zhruba 450 tisíc korun, přičemž tři čtvrtiny z této částky tvoří cena baterií.

Součástí projektu je i příprava rychlonabíječky v Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky brněnské fakulty VUT. Díky ní bude možné vůz ze zásuvky na 400 voltů dobít na plnou kapacitu již za tři čtvrtě hodiny, zásobu energie na ujetí stovky kilometrů pak získá již za pouhých dvacet minut. Část energie nutnou pro napájení obvodů a případně pro klimatizování stojícího vozu se získá z fotovoltaických článků na střeše auta.

Hotovo na jaře

Marušinec předpokládá, že elektrosuperb by měl být dokončen na jaře. Prezentace se pak chystá v červnu na brněnském výstavišti v rámci veletrhu Autosalon. Pokud se podle Marušince najde sponzor celého projektu, dostane potom elektromobil k dispozici k marketingovým účelům.

 

Právě se děje

Další zprávy