Brusel - Až tři roky po výbuchu islandské sopky, která v dubnu roku 2010 způsobila značné zmatky v evropské letecké dopravě, se domohla odškodnění irská cestující Denisa McDonaghová.
Ta se nemohla 17. dubna 2010 vrátit podle plánu z města Faro v portugalském regionu Algarve do Dublinu. Irka byla nucena setrvat týden v jižním Portugalsku a Ryanairu vyčíslila náklady na stravu, ubytování a dopravu. Žádala odškodné ve výši téměř 1130 eur.
Evropský soudní dvůr rozhodl, že irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair musí odškodnit cestující, které postihlo rušení letů v důsledku výbuchu islandské sopky v roce 2010. Soud uvedl, že aerolinie mají povinnost se o pasažéry postarat i za tak výjimečných okolností jako sopečná erupce. Rozhodl tak právě na základě projednávaného případu zmíněné Irky.
Evropská unie uvádí, že aerolinie nemusejí platit pasažérům kompenzace v případě mimořádných okolností. Evropský soudní dvůr nicméně konstatoval, že erupce islandské sopky a následný chaos na evropských letištích "nezbavily letecké společnosti jejich povinnosti se o cestující postarat. Evropský soudní dvůr současně uvedl, že cestující mohou žádat pouze takové odškodné, které se prokáže jako "nutné, přiměřené a rozumné, aby vynahradilo ztráty, jež letecká společnost pasažérovi způsobila". O tom, co to znamená v případě jednotlivých cestujících, mají rozhodnout soudy v příslušných zemích.
Jsou letečtí dopravci diskriminováni?
Ryanair se bránil, že postiženým pasažérům vyplatil kompenzace v celkové hodnotě 26,1 milionu eur, řadu žádostí ale prý odmítl kvůli příliš vysokým nárokům.
Generální ředitel Ryanairu Michael O'Leary se již obrátil na Evropskou komisi a na Evropský parlament, aby změnily zákony týkající se práv cestujících na náhrady. Podle O'Learyho stávající zákony diskriminují aerolinie, protože u pasažérů v železniční, autobusové a trajektové dopravě se v případě neuskutečnění cesty proplácí jen původní cena jízdenky.
Připomeňte si výbuch islandské sopky: