Ruzyně povyrostla a má být ještě větší

aju, čtk
13. 1. 2006 17:47
Praha - Zvyšování ceny ruzyňského letiště před plánovanou privatizací. I tak by se daly chápat rozsáhlé investice, které jeho vedení provádí.
Počet odbavených cestujících letos poprvé překročil deset milionů. S novým terminálem má letiště zvládnout až dvacet milionů pasažérů ročně.
Počet odbavených cestujících letos poprvé překročil deset milionů. S novým terminálem má letiště zvládnout až dvacet milionů pasažérů ročně. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Nový terminál, který byl dnes slavnostně otevřen, vyšel na 8,2 miliardy korun. Byl levnější, než se plánovalo. Původní projekt počítal s deseti miliardami. První cestující z nové haly odletí v úterý.

Praha je třicátá

Díky novému terminálu bude možné odbavit asi o čtyři miliony cestujících ročně navíc.

Vloni letištěm prošlo rekordních 10,8 milionu pasažérů. A ač tak nebyla pokořena hranice jedenácti milionů, s níž se počítalo, je vedení letiště spokojeno.

"Není to zklamání. I tak nás začínají západoevropská letiště považovat za vážnou konkurenci," uvedla generální ředitelka letiště Hana Černochová. Pražská Ruzyně je v evropském měřítku třicátým nejvytíženějším letištěm.

Premiér Jiří Paroubek při slavnostním otevírání terminálu připomněl, že spolu s vyšší kapacitou letiště je nezbytné zajistit kvalitní dopravní obslužnost.

"Při množství cestujících, kteří procházejí terminálem, je kolejová doprava na letiště, ať již metro, nebo železnice, nezbytností," řekl Paroubek. Věří, že se brzy najde řešení, které letiště kapacitní dopravou do Prahy napojí. Nejreálnější možností je rozšíření železnice z centra Prahy do Kladna, s odbočkou na letiště.

Podle premiéra je také nutné, aby letiště i po otevření terminálu, pokračovalo v transformaci a přípravě privatizace.

Letiště bude do budoucna potřebovat silného, i když minoritního strategického partnera, řekl. Ministerstvo dopravy dosud propagovalo variantu privatizace menšinového podílu přes veřejné trhy, nikoli strategickému partnerovi.

Vzletová dráha drhne na Pentě

Zvýšit hodnotu letiště by pak měla také plánovaná vzletová a přistávací dráha. Stát bude až sedm miliard korun.

Černochová tvrdí, že není důvod, aby se termín započetí stavby, tedy rok 2007, změnil. Nicméně ještě stále nejsou vykoupeny všechny pozemky. Chybí ty ve vlastnictví investiční společnosti Penta.

Právě kvůli tomu vloni na podzim schválila poslanecká sněmovna nový zákon, který umožňuje vyvlastnění pozemků. Letiště to považuje za krok správným směrem. Penta naopak.

"Je zarážející, že poslanci pod vlajkou boje proti spekulantům neváhají jít cestou protiústavního zákona," uvedla na podzim mluvčí Penty.

Odpůrci zákona, mezi nimi i bývalý ministr dopravy Martin Říman, vidí chybu na straně Pozemkového fondu.

Pod jeho taktovkou totiž stát prodal na Vánoce 2003 majitelům přenesených restitučních nároků metr půdy okolo Ruzyně za deset korun. Nyní má cenu několika tisíc. Celkově by šlo zhruba o miliardu korun. Podle Římana a dalších nový zákon jen umožní přikrýt možnou korupci.#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy