Průlomový verdikt: Vládní plán na dráhu v Ruzyni platí

Tomáš Fránek
7. 1. 2010 9:45
Lidé a firmy z okolí budoucí dráhy v Ruzyni prohráli spor o klíčový vládní dokument

Brno - Vůbec poprvé posuzoval Nejvyšší správní soud klíčový dokument schválený vládou, který určuje podmínky pro stavbu obřích strategických staveb, jakými jsou dálnice nebo elektrárny. A má hned také konkrétní dopad: na zamýšlenou novou přistávací dráhu v Praze - Ruzyni.

Snaha změnit právě kvůli této stavbě klíčový vládní dokument nevyšla. Nejvyšší správní soud odmítl zrušit jeho část pod názvem Politika územního rozvoje České republiky. Vláda v něm vymezuje, kde se budou stavět nové dálnice, letiště, elektrárny nebo další důležité stavby.

Dráhu nechceme, bude hlučná

Plán u soudu chtěly zrušit desítky lidí, ale také Městská část Praha - Suchdol, Ústav experimentální botaniky, Ústav fotoniky a elektroniky a Ústav chemických procesů patřící pod Akademií věd. Připravovaná stavba nové vzletové a přistávací dráhy v Ruzyni se jim nelíbí, protože podle nich bude ohrožovat tisíce lidí hlukem a emisemi.

Odpůrci dráhy jsou přesvědčeni, že vláda ranvej zařadila mezi strategické stavby bez toho, že by bylo řádně zjištěno, jaký vliv bude mít na životní prostředí.

"Vládní politika obsahuje pouze slovní popis obecných problémů provozování letiště ve vztahu k životnímu prostředí, potencionální negativní vlivy v podstatě nijak nekvantifikuje, nezvažuje varianty záměru a jediné opatření, které navrhuje, se netýká letového provozu samotného, ale pouze napojení letiště na MHD," píše se v odmítnuté žalobě.

Podle vládního rozhodnutí se podle odpůrců dráhy nedá určit, jak velké území a kolik obyvatel bude zasaženo nadměrným hlukem se startujících a přistávajících letadel. "To je zcela nepřijatelný způsob rozhodování," uvedli odpůrci dráhy.

Podle lidí, úřadů i organizací stát vůbec nemá představu, jak se bude v zemi rozvíjet letecká doprava. "V České republice zcela chybí představa státu o budoucnosti letecké dopravy, zformulovaná v koncepčním dokumentu, není zřejmé, jakou má stát představu o roli České republiky v evropských souvislostech letecké dopravy. Neexistuje žádná koncepce, která by řešila kumulaci negativních vlivů na životní prostředí, pokud se bude např. realizovat záměr rozšíření letiště ve Vodochodech," zní v v žalobě.

Všichni lidé, kteří žalobu podali, jsou vlastníky nemovitostí v katastrálních územích Litovice, Nebušice, Lysolaje, Suchdol, Sedlec, Vokovice a Svárov u Unhoště. "Ty budou dotčeny hlukem z provozu dráhy, a to v takové míře, že budou překračovány maximální hygienické limity hluku. Množství odborných studií prokazuje, že hluk představuje v současnosti jeden z nejvýznamnějších zdrojů obtěžování lidského života a v mnoha případech i bezprostřední riziko pro lidské zdraví."

Bránit se můžete pak

Nejvyšší správní soud žalobu zamítl s tím, že vládní plán není takzvané opatření obecné povahy, soud tedy nemá pravomoc toto opatření rušit. Proto podle senátu vedeného soudcem Radanem Malíkem neplatí zásada, která předpokládá přednost svobody jednotlivce před státem.

Soud ale také jasně řekl, že lidé mají možnost se proti záměrům na stavbu dráhy bránit i dál. Podle soudu se totiž mohou domáhat svých práv a soudního přezkumu dalších konkrétních kroků, které se budou při přípravách výstavby dráhy dělat - tedy přijímání územního a regulačního plánu lokality.

Společnost Letiště Praha už v případě nové ranveje požádala ministerstvo životního prostředí o nové posouzení vlivu výstavby dráhy na životní prostředí. Poprvé správce letiště o posouzení vlivu ranveje požádal již v roce 2005, ale o tři roky později celou dokumentaci úřad vrátil k doplnění. Jeho úředníci například požadovali závazné stanovení limitů budoucí kapacity letiště.

Makroekonomická studie dopadů nové dráhy, kterou si letiště nechalo zpracovat, tvrdí, že chystaná nová dráha na pražském letišti vytvoří do roku 2020 přímo či nepřímo zhruba 17 000 nových pracovních míst, především v Praze a Středočeském kraji.

Dráha se má začít stavět v roce 2012.

 

Právě se děje

Další zprávy