Poprvé v ČR: Pojišťovna musí vrátit plnou cenu zájezdu

ČTK ČTK
29. 3. 2013 16:30
Soud vydal průlomové rozhodnutí pro klienty zkrachovalých cestovek
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Josef Poneš

Praha - Klienti cestovních kanceláří, kteří si koupili zájezd a jejichž cestovka ještě před odjezdem na dovolenou zkrachovala, mají šanci získat všechny své peníze zpět, i když je pojišťovna odmítá proplatit. Napsala to Mladá fronta Dnes.

Obvodní soud pro Prahu 2 rozhodl v tomto týdnu v prvním z případů, kdy na klienty nezbyly kvůli nízké pojistce peníze, proti pojišťovně.

Pojišťovna Generali musí podle rozsudku zaplatit manželům z Prahy necelých 10 000. Za 23 000 korun si koupili zájezd do Bulharska u cestovní kanceláře I. Parkam Holidays, která ale zkrachovala. Přestože byla pojištěná proti úpadku, manželé dostali od pojišťovny Generali jen 58 procent ceny s vysvětlením, že cestovní kancelář byla "podpojištěná".

Nyní soud podle Mladé fronty Dnes pojišťovně nařídil, aby doplatila zbytek ceny.

Generali se proti rozhodnutí chce bránit mimořádnými opravnými prostředky včetně ústavní stížnosti, řekl v pátek její mluvčí. Ve sporech o cestovní pojištění zastupuje Generali advokát Jan Kalvoda.

Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur není smluvní pojišťovna oprávněna snížit pojistné plnění klientům ani při úpadku cestovní kanceláře. V tomto případě se však může na cestovní kanceláři domáhat náhrady škody.

Kvůli výši žaloby do deseti tisíc korun bude rozsudek pravomocný prakticky po jeho sepsání a doručení, nebude možné se dál odvolat, píše deník. "Věříme, že soudy rozhodnou podobně i v případě dalších klientů, kteří se takto domáhají škody," řekla deníku advokátka klienta Klára Havlíčková.

"Byť je pro nás toto rozhodnuti soudu nepříznivé a neznáme jeho písemné odůvodnění, vítáme je, protože nám umožní použít mimořádné opravné prostředky včetně ústavní stížnosti na postup soudu, který nám svým verdiktem de facto ukládá porušit zákon, jmenovitě péči řádného hospodáře," uvedl mluvčí Generali Jiří Cívka.

Zásah do základních principů pojišťovnictví?

Mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová míní, že soud svým výrokem zasáhl do základních principů pojišťovnictví. Výplata plné ceny neuskutečněných zájezdů bez ohledu na výši sjednaného pojistného limitu nemá podle ní obdoby v žádné jiné oblasti, ať v pojištění osob či majetku.

Asociace věří, že případ, který soud kvůli malé výši pohledávky mohl rozhodnout, aniž se zabýval všemi jeho aspekty, zůstane výjimkou. "Pokud by se stal precedentem, pak by pojišťovny musely zvážit, zda do budoucna budou poskytovat cestovním kancelářím zákonné pojištění proti úpadku," dodala Kotyrová.

Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří deníku řekl, že rozhodnutí soudu zřejmě změní chování pojišťoven vůči cestovním kancelářím. Některé podle něj příliš neřešily ekonomickou situaci cestovek a pojišťovaly je na velmi nízkou částku.

Deník připomněl případ klientů Globaltouru, kterým Česká podnikatelská pojišťovna vyplatila jen 5,4 procenta ze zaplacené ceny zájezdu. Generali dříve uvedla, že I. Parkam Holidays jí neposkytla pravdivé a nezkreslené údaje.

 

Právě se děje

Další zprávy