Praha - Ústupky, které jsou ochotni udělat piloti Českých aerolinek, nejsou pro záchranný plán společnosti dostatečné. Podle ministra financí Eduarda Janoty a ministra dopravy Gustáva Slamečky neumožňují piloti zahájení restrukturalizačního plánu, který má aerolinky zachránit.
Oba ministři tak reagovali na závěr včerejší valné hromady odborové organizace pilotů ČSA.
Ta podle ČTK nabízí několik variant. Jednou z nich je snížení platů pilotů o 15 procent, ale jen v případě, že s tímto poklesem bude souhlasit více než polovina odborových organizací.
Další možností je vyšší snížení mezd, ale vynahrazené převodem zaměstnaneckých akcií. V takovém případě by si piloti nechali od listopadu sebrat až 33 procent z platů. Argumentují tím, že letos už aerolinky jednou pilotům mzdy snížili. Konkrétně v květnu a to o sedm procent. Pokud by tedy vedení společnosti na tuto nabídku kývlo, snížil by se plat pilotů oproti loňskému roku o 40 procent.
"Zavedení zaměstnaneckých akcií může přinést zvýšení pracovní výkonnosti zaměstnanců, upevnit jejich vztah k firmě a snížit rizika sociálních konfliktů. Podobný systém je obvyklý u zahraničních leteckých společností, jako jsou Delta Air Lines, Aeromexico či Air France," řekli zástupci pilotů na dnešní tiskové konferenci.
Základní podmínkou pro to, aby na jakékoli snížení mezd přistoupili, je ale zachování společnosti v rukou státu a odchod současného vedení ČSA v čele s Radomírem Lašákem.
"I kdyby piloti pracovali od začátku roku zadarmo, tak by byla firma ve ztrátě zhruba 1,5 miliardy, a kdyby zadarmo pracovali všichni zaměstnanci, bude stále ve ztrátě přes 100 milionů korun. Hlavním problémem společnosti jsou nízké výnosy, které nelze zvýšit ze dne na den," konstatoval šéf odborové organizace CZALPA Filip Gaspar.
Státní aerolinky v současnosti bojují o přežití. Podle odhadu dozorčí rady má letošní ztráta vyšplhat na závratné 3 miliardy korun, aerolinky nutně potřebují uvolnění hotovosti na zachování provozu.
Už nyní existují dvě verze plánu na záchranu ČSA. S tou první přišel prezident společnosti Radomír Lašák a pomalu se uskutečňuje. Mimo jiné předpokládá snížení platů pilotů o 30 procent, propuštění pětiny ze 4 600 zaměstnanců, prodej bezcelních obchodů a pěti letadel.
Druhou, ještě drastičtější variantu nedávno představil čerstvý předseda dozorčí rady Václav Novák. Ten počítá se snížením stavů až o třetinu, platy pilotů by splaskly o 45 procent.
Stát má také jednoho zájemce o privatizaci. Je jím konsorcium Unimex Travel Service, které za aerolinky nabízí jednu miliardu korun.