Brusel/Brno - Zkušební provoz obřích kamionů v Německu je ohrožen. O tom, zda kolosy dlouhé až 25 metrů a těžké 60 tun smí na silnice, rozhodne tamní ústavní soud.
Evropská unie chce tyto megakamiony povolit pouze tam, kde je vhodná infrastruktura a nedojde k ohrožení bezpečnosti na silnicích.
Rozhodnutí, zda obří nákladní auta na silnice pustí, je na jednotlivých členských zemích. V plánu na snižování emisí z dopravy totiž europoslanci neschválili jednotné povolení pro jejich provoz v celé EU.
V Německu rozhodne soud
A právě boj o zkušební provoz megakamionů v Německu bude důležitý pro celou EU včetně Česka.
Spolková vláda sice povolila zkušební provoz na části německých silnic včetně Bavorska u českých hranic, sociální demokraté a Zelení chtějí tento verdikt napadnout u tamního ústavního soudu.
Verdikt o povolení totiž neprošel parlamentem, což je podle odpůrců provozu kamionu protiústavní a v rozporu s evropským právem. "Silnice, mosty ani odpočívadla nejsou na provoz obřích kamionů připravené," uvedli opoziční politici.
Nebezpečná místa na silnicích západně od Prahy. Podívejte se:
Proti povolení jsou i politici v Rakousku, podle nich by úprava silnic v zemi stála miliardu eur.
Bezpečí, nebo problémy?
Na tom, zda je provoz megakamionů výhodný, či ne, se nemohou shodnout ani dopravní experti.
Pilotní studie prestižní německé organizace TÜV třeba přinesla překvapivé zjištění, že obří kamiony, které v Česku používala automobilka Škoda, jsou méně nebezpečné, než se zdá.
TÜV, proslulá testy spolehlivosti aut, dokonce tvrdí, že megakamiony, testované na silnicích v německé spolkové zemi Severní Poryní - Vestfálsko, jsou prostě bezpečné.
Rakouská ministryně pro infrastrukturu Doris Buresová ale představila dvě studie, podle nichž by povolení provozu přineslo zvýšené riziko na silnicích. A také investice ve výši 5,4 miliardy eur do výstavby nových parkovišť, na zesílení mostů a další.
Německý autoklub nedávno také varoval, že přítomnost dlouhých kamionů na silnicích způsobí řadu nehod.
Jejich předjíždění trvá neúměrně dlouho. Osobní vůz jedoucí rychlostí 100 kilometrů v hodině potřebuje k předjetí megakamionu jedoucího osmdesátkou celkem 4,54 sekundy a dráhu 126 metrů.
Megakamiony zatím zkušebně jezdí jenom ve Skandinávii a Nizozemsku. V Česku dostal obří kamion povolení výhradně pro automobilku Škoda.
Ta měla před třemi roky krátkodobou výjimku na provoz mezi Rokycany a Mladou Boleslaví, kudy společnost Auto Škoda vozila textilie pro výrobu fabií a octavií. Škoda nyní zatím další provoz obřích kamionů neplánuje.
Podívejte se, jak kamiony obsadily pražský Spořilov: