Brno - Zboží vyrobené v ekologicky šetrných podmínkách a vykoupené za spravedlivou cenu, jako bonus vysoká kvalita. Spravedlivý obchod, neboli Fair Trade, je sousloví, na něž v České republice slyší stále víc lidí.
Vloni si tu lidé koupili výrobky s označením Fair Trade v hodnotě 41 milionů korun. Představuje je nárůst zájmu o toto zboží o 54 procent za rok. Údaje na svých stránkách zveřejnilo občanské sdružení Econnect. Jedná se o výsledek průzkumu, který mezi dovozci výrobků provedla agentura Green marketing a Asociace pro Fair Trade.
Přitom ještě před třemi lety utratili Češi za toto zboží jen za 3 miliony.
„Tento fakt dokládá razantní zvyšování povědomí veřejnosti o systému Fair Trade i jejího zájmu o nákup etických produktů. Spotřeba výrobků ze systému Fair Trade dosáhla vloni průměrně 4 korun na osobu," uvádí Econnect ve zprávě.
Nejvíc prodají bio prodejny
Rostoucí oblibu „eticky čistého" zboží nejvíc podporují zákazníci prodejen s bio potravinami. Právě v těchto obchodech se prodá nejvíc Fair Trade výrobků, rovná polovina. V čase se tento podíl příliš nemění, stejný byl i o rok dříve.
Každým rokem ale stoupá podíl specializovaných prodejen Fair Trade, které jiné zboží neprodávají. Zatímco v roce 2007 v nich lidé nakoupili jen 12 procent z celkového množství prodaného zboží, vloni to bylo už 20 procent. Tyto obchody byly vloni na deseti místech v České republice.
Nejčastější je férové mlsání
Do České republiky zatím nikdo nedováží čerstvé výrobky, jako je například ovoce nebo řezané květiny. Lidé si mohou koupit především trvanlivé potraviny a řemeslné výrobky.
Největší oblibě se těší kakao, čokoláda a další cukrovinky, které představují více než čtvrtinu prodaného zboží. Další čtvrtina pak připadá na kávu a 18 procent na čaj.
Lidé ale stále častěji nakupují také cukr a další sladidla a různé druhy semen a ořechů nebo třeba rýži. A čím dál tím víc i řemeslné výrobky.
„Nepotravinářské zboží ze systému Fair Trade se na obratu vloni podílelo 12 %, což představuje trojnásobný nárůst oproti stavu v roce 2007. Jedná se především o textil, oblečení a další řemeslné výrobky, od módních doplňků přes potřeby pro domácnost až po hudební nástroje," uvádí ve zprávě Econnect.
Obchod s „eticky čistými" produkty si polepšil i v celosvětovém měřítku. Vloni se spotřeba takto označených výrobků zvýšila o celou čtvrtinu.