Naftu čeká drahá budoucnost

Dušan Klimeš
13. 10. 2006 11:30
Praha - Podle českého statistického úřadu pohonné hmoty znovu zlevnily. To ale zřejmě nevydrží dlouho.

Už několik týdnů cena ropy klesá, stejně jako ceny benzínu a nafty u čerpacích stanic. Natural 95 se za poslední týden o další padesátník přiblížil 29 korunám a stojí 29,13, motorová nafta už tuto hranici pokořila.

Lze za tím vidět pokles ceny o ropy o čtvrtinu za poslední dva měsíce, kdy se z rekordních 78 dolarů dostala až do pásma 55 až 60 dolarů za barel.

Problémy se nakupily

Levné tankování u pump ale nemusí mít dlouhého trvání. Dodavatelé ropy se totiž potýkají s problémy v dodávkách pohonných hmot. Již týden přetrvává nedostatek na českém trhu, provozovatelé pump se obávají, že brzy budou "na suchu".

Novou rafinérii se povedlo otevřít v Nadžáfu, 160 km od Bagdádu. Její kapacita je 10 tisíc barelů denně, ty by měly sloužit k pokrytí domácí spotřeby.
Novou rafinérii se povedlo otevřít v Nadžáfu, 160 km od Bagdádu. Její kapacita je 10 tisíc barelů denně, ty by měly sloužit k pokrytí domácí spotřeby. | Foto: Reuters

Koncem minulého týdne totiž přišlo několik špatných zpráv: problémy s rafinérií hlásil Slovnaft, polské rafinérie firmy PKN, i rafinérie v Rakousku. Česká rafinérská zahájila plánovanou odstávku některých svých jednotek, její výrobu to však podle slov zástupců firmy neomezilo. 

Kvůli tomu se dovozci a prodejci pohonných hmot ocitli v situaci, kdy museli shánět především naftu velmi složitým způsobem, což se projevilo i v cenách.

Nafta je drahá už teď

Přestože zatím stojí nafta méně než benzín, může se tato situace změnit. Provozovatelé pump totiž nakupují naftu dráž než benzín. Krátkodobě za zdražením stojí právě výpadky rafinérií v Česku a okolí.

"Situace je takto neudržitelná. Nákupní cena nafty už je skoro o dvě koruny vyšší než Naturalu 95. Zatím naftu dotujeme a nezdražujeme, ale dlouho to nevydržíme," řekl deníku Aktuálně.cz majitel čerpací stanice, který si nepřál být jmenován.

Vrty Moravských naftových dolů
Vrty Moravských naftových dolů | Foto: Aktuálně.cz

I když se rafinérie znovu rozběhnou naplno, je pravděpodobné, že ceny nafty zůstanou vysoko a dlouhodobě "porazí" benzín.

"Poptávka po dieslových autech je enormní, jejich cena se totiž téměř srovnala s benzínovými," říká Tomáš Zikmund, člen představenstva firmy Čepro.

"Proto i poptávka po naftě u čerpacích stanic roste. Jenže evropské rafinérie nemají dostatečné kapacity na to, aby tento nárůst pokryly. A tak to musí zatím řešit růstem ceny," dodává Zikmund.

Hořící rafinérie

Současné situaci v Evropě nepomůže ani fakt, že firmě PKN Orlen hoří v Litvě jedna z rafinérií. Ta sice dodává především polským odběratelům, jenže situace v Polsku je ještě napjatější než v Česku.

Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Každá takováto zpráva působí mírnou paniku mezi dodavateli a producenty. Ti se snaží okamžitě předejít riziku a nakoupit co možná největší množství pohonných hmot do zásoby.

To následně znovu krátkodobě šroubuje ceny nahoru.

 

Právě se děje

Další zprávy