Daň ohrožuje stavbu pump na zemní plyn

Dušan Klimeš
25. 9. 2006 14:40
Praha - Dohoda, podle níž by měla vyrůst síť čerpacích stanic na zemní plyn, je vážně ohrožena.
Na zemní plyn jezdí zatím především autobusy veřejné dopravy
Na zemní plyn jezdí zatím především autobusy veřejné dopravy | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Sdělila to dnes Česká plynárenská unie. Investici, která představuje do roku 2020 až jednu miliardu korun, totiž ohrožuje rozhodnutí Ministerstva financí.

Úřad se rozhodl zachovat spotřební daň na metr krychlový plynu ve výši 2,35 korun. Tím jsou však narušeny podmínky, za kterých plynárenské firmy souhlasily se stavbou až sto čerpacích stanic na relativně ekologický pohon.

Vyjádření ministerstva deník Aktuálně.cz zjišťuje.

Přitom podle původních plánů vlády se měl zvýšit podíl zemního plynu na pohonných hmotách z nynějších půl promile na deset procent.

Evropa není problém

Evropské směrnice ale umožňují zařadit toto alternativní palivo do skupiny s nulovou spotřební daní.

I automobilky začínají vyvíjet auta na tento alternativní pohon
I automobilky začínají vyvíjet auta na tento alternativní pohon | Foto: www.opel.cz

"Nevyužití možnosti, kterou v tomto směru umožňuje evropská směrnice, a sice zcela osvobodit zemní plyn pro pohon motorových vozidel od zdanění, by mohlo zcela zablokovat zájem investorů o budování sítě plnicích stanic na zemní plyn," uvádí Česká plynárenská unie.

Výnos na daních ze zemního plynu je zatím zanedbatelný. V loňském roce činil pouhých 7,5 milionu korun. Zatím totiž tohoto pohonu využívá asi pět set aut, především autobusy městské hromadné dopravy.

"Pokud by nebyly vytvořeny podmínky pro postupný nárůst uživatelů CNG pohonu, nelze zahájit ani plynárenstvím připravovanou plošnou výstavbu sto plnících stanic CNG v hodnotě miliardy korun," říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie.

Potrubí se zemním plynem v Maďarsku
Potrubí se zemním plynem v Maďarsku | Foto: Reuters/Lászlo Balogh

Investoři couvají

Tato slova potvrzuje i studie Plynoprojektu Praha "Vyhodnocení provozních a výrobních nákladů plnicích stanic," ze které jednoznačně vyplývá, že stávající spotřební daň výrazně ovlivňuje návratnost investic do plnicích stanic na zemní plyn.

"Pokud je záměrem státu realizovat ekologickou politiku a rozvíjet použití zemního plynu v dopravě jako alternativy ke klasickým pohonným hmotám s cílem výrazného snížení emisí, mělo by se přistoupit k razantnímu snížení spotřební daně na CNG," dodává Kastl.

 

Právě se děje

Další zprávy