Palivové příplatky poprvé míří dolů

Adam Junek
30. 9. 2006 0:00
Amsterdam/Praha - Poprvé po zhruba dvou a půl letech, kdy aerolinie zavedly palivové příplatky a následně je pravidelně zvyšovaly, začíná jejich výše klesat.

Nizozemská letecká společnost KLM oznámila, že s okamžitou platností snižuje příplatky za palivo, a to o pět eur na dlouhých trasách a o jedno euro na vnitroevropských linkách. Zákazník si tak k jednosměrné letence připlatí 23 eur na krátkých letech a 60 na dlouhých, uvedl zpravodajský server CNN.

Společnost k tomu přivedl fakt, že cena ropy v posledním měsíci propadla z historických maxim hluboko pod 70 dolarů za barel. V současnosti se obchoduje okolo 64 dolarů.

ČSA: Zatím vyčkáváme

A právě sedmdesátka byla tou magickou hranicí pro KLM. Protože se pod ní cena ropy udržela déle než třicet dní, splnila nizozemská společnost své předsevzetí z počátku srpna, kdy naposledy zvedala výši příplatku, a poslední navýšení zrušila.

Palivové příplatky mají pomoci aeroliniím řešit vysokou cenu ropy, která jim zvyšuje náklady na palivo. Přesto příplatky nepokryjí celý nárůst cen.

Letiště Ruzyně v současnosti
Letiště Ruzyně v současnosti | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Experti na leteckou dopravu očekávají, že brzy budou příkladu Nizozemců následovat další aerolinie. Ty se zatím zdráhají to přiznat. "Monitorujeme situaci na trhu a pečlivě ji analyzujeme. Zatím žádné rozhodnutí nepadlo," uvedla německá společnost Lufthansa.

Podobně reagovaly České aerolinie. "Situaci analyzujme, ale v nejbližší době změnu nechystáme," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Česká firma zpravidla reaguje s několikadenním zpožděním na kroky svých konkurentů ze Západu. Posledně právě po krocích firem Air France a KLM navyšovala palivový příplatek v srpnu na 67 dolarů na dlouhých trasách a 25 dolarů na krátkých letech. Magickou hranicí pro odbourání posledního růstu příplatku je 65 dolarů za barel po třicet dní na rotterdamské burze.

Taková situace může nastat již za dvanáct dní - ropa se již 18 dní drží pod 65 dolary, chvíli oscilovala dokonce okolo 60 dolarů, což je půlroční minimum.

Asiati zdražují

A kdy by zmizely tolik diskutované příplatky zcela? Aerolinie v zásadě svorně tvrdí, že by to bylo ve chvíli, kdy by cena ropy klesla pod 35 dolarů za barel.

Foto: Reuters

Právě v době, kdy byla na této úrovni, začaly na jaře roku 2004 aerolinie příplatky zavádět. Mezi prvními to byla společnost British Airways. Zpočátku šlo jen o pár liber, dnes už si pasažér britské společnosti na jeden let přes oceán musí připravit 35 liber.

Zatímco Evropa má nyní naději na snížení příspěvků na palivo, asijská konkurence jde opačným směrem. Tamní aerolinky dlouho držely příplatky na velmi nízké úrovni. Čínské aerolinky tak například nyní při letech po Asii požadují navíc 40 dolarů namísto 25 a při letech do Spojených států 60 namísto 40.

Příplatky jsou spolu s letištními taxami dlouhodobě trnem v oku různých spotřebitelských sdružení. Aerolinky totiž cenu letenek uvádějí bez těchto poplatků. Letecké společnosti argumentují tím, že příplatek není součástí ceny letenky, protože pokud bude cena ropy klesat, bude postupně mizet.

 

Právě se děje

Další zprávy