Brno - Desítky milionů korun mají přesvědčit české zákazníky o tom, že je lepší kupovat tuzemské a hlavně regionální potraviny.
V době, kdy se do Česka vozí rekordní množství potravin z ciziny za desítky miliard korun, tak přichází kampaň, která bude lidi přesvědčovat o kvalitách a výhodách jídla z jednotlivých regionů Česka.
Češi sice v poslední době hodně mluví o tom, že by chtěli preferovat domácí potraviny, stále je ale pro ně rozhodující cena.
Kampaň za zhruba 68 milionů korun uspořádá Státní zemědělský a intervenční fond patřící pod ministerstvo zemědělství vedené Petrem Bendlem. Zakázku získala agentura Ogilvy & Mater.
„Účelem je zajištění marketingové, mediální a PR kampaně, jejímž cílem je podpořit poptávku po regionálních potravinách a upozornit spotřebitele, že při rozhodování o výběru potravin není důležitá pouze cena, ale také jejich kvalita, čerstvost, tradice a původ," je napsáno v popisu zakázky.
Farmářské trhy i malé prodejny
Regionální potraviny bude kampaň v jednotlivých krajích propagovat například na farmářských trzích, ale také v lokálních sítích maloobchodních prodejen. „Využity budou také speciální koutky regionálních potravin na čerpacích stanicích či v obchodních řetězcích," naplánoval stát.
S kampaněmi na podporu českých a moravských potravin se přitom letos rozhodně nešetří. Jednu pořádá třeba Potravinářská komora ČR a zaměřená je na propagaci potravin, které mají evropskou ochrannou známku původu, jako jsou třeba karlovarské oplatky nebo třeboňský kapr.
Tato tříletá kampaň, kterou bude platit i Evropská unie, osloví také lidi na Slovensku, které patří mezi důležité odbytiště českých potravin.
A stovky milionů korun má ministerstvo zemědělství připraveny také na novou propagaci značky Klasa, která má podporovat kvalitní výrobky.
Investované peníze mají zvrátit nepříznivý trend, kdy na tuzemský trh a především na pulty velkých obchodních řetězců, které v Česku mají neobvykle silné postavení, míří stále více potravin ze zahraničí.
Loni tak byl deficit zahraničního obchodu České republiky s potravinami a nápoji druhý nejhlubší v historii. Jejich import podle Českého statistického úřadu převýšil hodnotu exportu o 37 miliard korun.
Maso a vajíčka z ciziny vládnou
V roce 2011 se do Česka dovezly potraviny celkem za 131 miliard, z EU za 110 miliard korun. Téměř polovinou se na dovozech potravin z EU podílí Německo a Polsko.
„Vývoj potravinových obchodů se zahraničím zasáhl v logice věci nepříznivě české zemědělství. Pro něj je účinek masivních a zvětšujících se dovozů potravin velmi tvrdý. V minulé dekádě se projevil rozsáhlou redukcí domácí živočišné produkce a více než třetinovým úbytkem pracovních míst," uvedla ve své analýze Drahomíra Dubská z Českého statistického úřadu.
Za roky 2000 až 2011 tak podle analýzy stoupl dovoz masa ze zemí Unie devětkrát (hovězího desetkrát, vepřového skoro patnáctkrát). Přitom celkový dovoz potravin do Česka se zvýšil jen 2,5krát. „V tuzemsku stavy skotu za tu dobu klesly o šestinu, počty prasat o více než polovinu a drůbeže o třetinu," uvedla Dubská.
Vajec, kterých se v posledních třech letech ze zahraničí ročně dovezlo za víc než miliardu korun - přičemž jejich dovoz z Polska stoupl od vstupu do Unie šestnáctkrát a z Německa osmačtyřicetkrát -, bylo z tuzemských chovů dodáno méně o dvě pětiny.
„Celková živočišná produkce České republiky klesla nominálně o pětinu. Byla tak o deset miliard korun nižší než v roce 2000," uzavírá Dubská.