Čtěte více
- Dálnice Brno-Mikulov: Třetí největší nesmysl v Evropě
- Dálnice do Vídně má vést Mikulovem. Bursíkovi navzdory
- Studie našla levnější trasu dálnice. Stát ji "ztratil"
- Řebíček vídeňskou dálnici neprosadil, vítězí Brusel
- Chystanou dálnici do Vídně ohrožují nové rozpory
- Bursík: Hrozí, že nebudou peníze na R43 u Brna
Brno - Dálnice z Brna přes Mikulov do Vídně se v pátek měla dočkat definitivního potvrzení - ministři dopravy obou zemí měli podepsat dohodu o propojení moravské i rakouské části dálnice právě u Mikulova.
To se ale nestalo, podpis smlouvy o silnici, která jenom na moravské straně hranice má stát deset miliard korun, se odkládá na neurčito. Podpis smlouvy přitom už včera avizovala rakouská agentura APA.
A to, že se smlouvu nepodařilo podepsat, vyvolalo ostrý spor mezi ministry. Ministerstvo dopravy obvinilo ministra zahraničí Karla Schwarzenberga z toho, že podpis dohody znemožnil. A vidí za tím tlak politiků ze Strany Zelených, kterým se dálnice přes Mikulov příliš nezamlouvá.
Ministerstvo zahraničních věcí tak nevydalo pověření pro ministra Řebíčka mezinárodní smlouvu o dálnici podepsat.
Deníku Aktuálně.cz to potvrdila také mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Opletalová. "Nedoporučili jsme dohodu podepsat, není ještě naplněno usnesení vlády," řekla.
Chybí podpisy
Chyběl totiž podepsaný dokument, který v usnesení schválila vláda Mirka Topolánka - podepsané memorandum mezi ministerstvem dopravy, Jihomoravským krajem a městem Brnem. To mělo potvrdit stavbu čtyřproudového obchvatu Břeclavi a napojení této silnice na Rakousko. Memorandum podepsali politici až dnes po obědě a zavázali s v něm, že udělají vše, aby silnice na Břeclav byla.
Podle hejtmana Jihomoravského kraje Stanislava Juránka jde o úmyslný tlak některých politiků, kteří variantu přes Mikulov nechtějí. Kraj podle něj udělal vše, aby memorandum mohlo být podepsáno včas.
Také Ministerstvo dopravy uvedlo, že vše bylo připraveno.
Jedna z nejkontroverznějších dopravních staveb, která má jen v Česku stát deset miliard a bude první autostrádou mezi Českem a Rakouskem, tak vyhráno definitivně nemá.
S její trasou přes Pálavu stále nesouhlasí ekologové a starostové obcí; ti považují za lepší variantu využít dálnice D2 do Břeclavi. Nadšení nebudí ani u aktivistů na rakouské straně hranice.
Navíc plán, ve kterém je trasa zakotvena, posuzují na základě stížnosti ekologů a starostů ústavní soudci. Zrušení územního plánu Břeclavska, který s dálnicí přes Mikulov počítá, by tak přípravy na výstavbu dálnice dál komplikovalo.
O dohodě vláda
Podle plánů kraje by propojení mohlo být dokončeno v roce 2014. Moravská část silnice by měla stát ani deset miliard. Rakouská A5 i česká R52 jsou součástí plánované transevropské dopravní sítě známé pod zkratkou TEN-T.
Rakousko, které už svoji část dálnice intenzivně staví, ale kvůli sporům o trasu zatím evropské peníze nemohlo využít.
Česká vláda na nátlak zelených rozhodla, že kromě výstavby dálnice přes Mikulov bude mít čtyři pruhy také silnice R55 u Břeclavi.
O jejím napojení na rakouskou síť se jedná. Příští týden mají ministři dostat informace o tom, jak je vyjednávání daleko.