Dálnice do Vídně má vést Mikulovem. Bursíkovi navzdory

Tomáš Fránek
12. 4. 2008 14:00
Vláda dostává návrh na schválení dálnice Brno-Mikulov
Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Brno - Ministr dopravy Aleš Řebíček chce, aby vláda s definitivní platností posvětila výstavbu jedné z nejsledovanějších a nejkontroverznějších silnic v Česku, silnice R52 spojující Brno a Mikulov a pokračující dál do Vídně.

Ministerstvo dopravy chce, aby trasu do Mikulova a pověření ministra dopravy vyjednat mezinárodní smlouvu s Rakouskem schválila vláda už ve středu.

Komise, Motejl i Kalousek

Vládní koalici tak čeká další spor. Proti trase do Mikulova je totiž ministr životního prostředí a šéf zelených Martin Bursík.

Ten stejně jako třeba Evropská komise nebo občanská sdružení požaduje prověřit také spojení mezi Brnem a Vídní po už postavené dálnici D2 a přes Břeclav. Podle dopravních studií je tato varianta o miliardy korun levnější.

A ministra Řebíčka před rozhodnutím prosadit trasu do Mikulova nezviklaly ani protesty ombudsmana Otakara Motejla, ani protesty obcí z Pálavy i občanských sdružení.

Návrh do vlády posílá i přes rezervovaný postoj ministra financí Miroslava Kalouska a šéfa resortu zahraničí Karla Schwarzenberga.

Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač deníku Aktuálně.cz řekl, že Rakousko definitivně potvrdilo, že chce dovést svůj úsek dálnice do Mikulova. Jiná trasa tak nepřipadá podle Hodače v úvahu.

"Na dotaz o možném jiném místě překročení státních hranic odpověděl rakouský spolkový ministr negativně," píše se v návrhu pro vládu, který má deník Aktuálně.cz k dispozici.

Zasáhne ještě soud?

Bursíkovo ministerstvo životního prostředí uplatnilo deset zásadních námitek včetně neexistence porovnání variant, jak požaduje Evropská komise či uvádění nepravdivých informací o posuzování dálnice na životní prostředí na rakouské straně.

Všechny námitky ministerstvo dopravy odmítlo. Ministr financí Kalousek zase upozornil, že přípravy na výstavbu silnice R52 bude prošetřovat Nejvyšší kontrolní úřad. "Bylo by proto vhodnější, aby vláda v dané věci rozhodla až na základě výsledku šetření NKÚ," uvedl Kalousek.

Podle ministerstva zahraničí není navíc z materiálu jasné, jestli bylo splněné vládní usnesení o prověření variantních způsobů spojení Brno-Vídeň.

Spory o dálnici z Brna do Vídně, prvního dálničního spojení mezi oběma zeměmi, se vlečou už roky. Spor o trasu je nyní také na Ústavním soudu. A silnice R52 přes Mikulov byla označena za třetí největší nesmysl mezi projekty v rámci Evropské unie.

Rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice - Mikulov se má stavět v letech 2010-14. Stavební náklady jsou odhadnuty na 10 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy